لینک های دسترسی

Breaking News

جهان در تقلای جلوگیری از بحران اقتصادی ناشی از کروناویروس


پولدارترین کشورهای جهان با قرار گرفتن اروپا در محراق همه‌گیری کروناویروس و رفتن لندن به حالت مشابه قرنطین، به گونۀ بی پشینه برای چرخش اقتصاد جهان کمک کردند.

با نزدیک به ۲۱۹ هزار مبتلا و بیش از ۸۹۰۰ مورد مرگ، این بیماری همه‌گیر جهان را متحیر ساخته و می‌شود آن را با رویدادهای مهلکی چون جنگ دوم جهانی، بحران مالی ۲۰۰۸ و انفلونزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ مقایسه کرد.

پتریشیا دورن، یک هوتل‌دار ارجنتاینی که کار و بار وی به شدت صدمه دیده است، به خبرگزاری رویترز گفت: "این بیماری مانند طاعون مصر است … هوتل‌ها خالی استند – فعالیت سیاحتی از بین رفته است."

اکثر تشبثات به ویژه گردشگری و شرکت‌های هوایی صدمه زیاد دیده اند، زیرا اکثر مردم برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، تماس و مسافرت‌های خود را به حد اقل رسانده اند.

اما تشبثات محدودی هم استند که از گزند این بحران جهانی به دور مانده اند.

در بازارها، سرمایه گذاران دارایی‌های خود را در همه جا سرمایه گذاری کرده اند. برخی سرمایۀ خود را به دالر امریکایی تبادله کرده اند و فکر می‌کنند که با این کار ثروت شان از گزند دور خواهد بود.

با اینحال، اکثر ارزها در پایین ترین نرخ تاریخی خود قرارگرفته اند. پوند انگلیسی نیز در پاینترین نرخ خود از سال ۱۹۸۵ به اینسو قرار گرفته است.

در یک اقدام بی پشینۀ مالی در جهان، بانک مرکزی اروپا بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ایرو را باند خریداری کرده است تا از رکود نرخ باند و اسهام اروپایی جلوگیری کرده باشد.

بانک مرکزی امریکا سومین برنامۀ اضطراری خود را از دو روز به اینسو به اجرا گذاشته است تا بازار ۳.۸ تریلیون دالری ارزها را فعال نگهدارد.

چین نیز قرار بود تریلیون‌ها ین را برای تحرک مالی عرضه کند و کوریای جنوبی نیز وعده ۵۰ تریلیون وون (۳۹ میلیارد دالر) را کرده است.

اقتصاد دانان شرکت امریکایی خدمات مالی و بانکی جی پی مورگان پیش بینی کرده اند که اقتصاد چین در این سه ماه ۴۰ فیصد رکود خواهد داشت و در سه ماه آینده اقتصاد امریکا ۱۴ فیصد افت را تجربه خواهد کرد.

ویروس ساری و کشندۀ کرونا در دسمبر ۲۰۱۹ نخست در شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین شایع شد و اکنون به ۱۶۶ کشور جهان گسترش یافته است. در ۲۴ ساعت گذشته بیشتر از ۲۰ هزار واقعه جدید این ویروس در جهان ثبت شده است.

در همین حال، مقام‌های چینی گفته اند که برای نخستین بار امروز پنجشنبه ۱۹ مارچ (۲۹ حوت) هیچ واقعۀ جدید کروناویروس در شهر ووهان آن کشور گزارش نشده است. این گزارش برای بسیاری امید بخش بوده است، با آنهم ۳۴ واقعه انتقالی در چین گزارش شده است.

در ایالات متحده امریکا، جاییکه دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا در ابتدا کروناویروس را چندان جدی نگرفته بود، تا روز پنجشنبه ۱۹ مارچ تعداد مبتلایان کروناویروس به حدود ۸۰۰۰ و مرگ و میر ناشی از آن به ۱۵۱ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG