لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس تا ۲۸ روز زنده می‌ماند- پژوهش


پژوهش تازه نشان داده است که کروناویروس در شرایط سرد و تاریک روی برخی سطوح تا ۲۸ روز نیز زنده می‌ماند.

پژوهشگران ادارۀ ملی علوم آسترالیا روز سه شنبه ۱۳ اکتوبر (۲۲ میزان) با نشر یافته‌های جدید گفته‌اند که بررسی بقا و دوام کروناویروس در محیط تاریک و در سه درجۀ مختلف حرارت نشان داده است که این ویروس در محیط سرد دیرتر و در هوای گرم کمتر بقا می‌کند.

بر اساس یافته‌های دانشمندان آسترالیایی، کروناویروس در محیطی با گرمای ۲۰ سانتیگراد "بی نهایت قوی" بوده و به گفتۀ آنان این ویروس در محیط تاریک با گرمای ۲۰ سانتیگراد روی سطوح لشم مثل موبایل، پلاستیک و آهن تا ۲۸ روز زنده می‌ماند.

دانشمندان همچنین گفته اند که در گرمای ۳۰ سانتیگراد دوام و بقای کروناویروس به هفت روز و در گرمای ۴۰ سانتیگراد به ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد.

این پژوهش همچنان نشان داده است که ویروس در بالای سطوح منفذ دار مثل کتان و غیره کمتر بقا داشته و در گرمای ۲۰ سانتیگراد حد اکثر تا ۱۴ روز و در گرمای ۴۰ درجه کمتر از ۱۶ ساعت زنده می‌ماند.

با اینحال، دانشمندان آسترالیایی گفته اند که هرچند سطوح مختلف آلوده به کروناویروس می‌تواند سبب انتقال این ویروس به انسان شود، اما انسان‌ها خود عمده ترین منبع و وسیلۀ انتقال این بیماری مرگبار اند.

پژوهش جدید، کروناویروس را دیرپاتر و مقاوم‌تر از آنچه نشان می‌دهد که در پژوهش‌های گذشته تخمین شده بود.

کروناویروس چقدر عمر دارد؟

چند روز پیشتر از نشر گزارش دانشمندان آسترالیایی، پوهنتون طب کیوتو در جاپان گزارش داد که کروناویروس روی جلد انسان نیز به مراتب دیرتر از آنچه تصور می‌رفت، زنده می‌ماند.

دانشمندان جاپانی گفته اند که کروناویروس روی جلد انسان تا ۱۱ ساعت زنده می‌ماند، اما ناگفته نماند که شستن جلد آلوده با ویروس به ویژه دستان با آب و صابون برای ۲۰ ثانیه یا پاک کردن جلد با مواد ضد عفونی کننده، سبب از بین رفتن ویروس می‌شود.

کروناویروس که در دسمبر ۲۰۱۹ برای بار نخست در چین شایع شد، بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکنز ایالات متحده تا صبح سه شنبه نزدیک به ۳۷.۹ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و سبب مرگ نزدیک به یک میلیون و ۸۲ هزار نفر دیگر شده است.

XS
SM
MD
LG