لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس جان بیش از ۷۶۰۰ نفر را در افغانستان گرفته است – گزارش


سازمان جهانی صحت می‌گوید که از آغاز همه‌گیری کروناویروس در افغانستان تا کنون هفت‌هزار و ۶۸۵ نفر در اثر بیماری کووید۱۹ در این کشور جان باخته اند.

این سازمان روز دوشنبه ۱۶ می (۲۶ ثور) با نشر گزارشی گفت که در این مدت، ۱۷۸هزار و ۹۹۶ نفر در این کشور به این بیماری مبتلا شده اند.

نخستین واقعۀ مثبت کووید۱۹ به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۰ در ولایت هرات ثبت شد و پس از این بیماری در سراسر افغانستان گسترش یافت.

یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد که تا کنون بیش از ۹۰ درصد بیماران کووید۱۹ در این کشور دوباره شفایاب شده اند.

در گزارش آمده است که از آغاز شیوع کروناویروس تا کنون، چهارهزار و ۷۵۸ کارمند صحی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند که از این میان، حدود ۱۰۰ نفر آن جان باخته اند.

سازمان جهانی صحت گفته است که در حال حاضر، آمار کروناویروس در این کشور کاهش یافته و از میان صدها نمونۀ مشکوک، شمار اندک آن مثبت شناسایی می‌شود.

هفته گذشته وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان نیز گفت که در هفته‌های اخیر، شمار واقعات مثبت کووید۱۹ این کشور به گونۀ چشم‌گیری کاهش یافته است.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که در چهار ماه گذشته، ۱۹هزار و ۸۴۵ و در یک ماه گذشته تنها یک‌هزار ۱۲۴ واقعۀ مثبت کووید۱۹ در سراسر افغانستان ثبت شده است.

آقای جاوید افزود که شمار تلفات ناشی از کروناویروس نیز در مقایسه با سه ماه نخست سال جاری میلادی به گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته است.

این در حالی است که کارشناسان صحی می‌گویند که ممکن آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در این کشور بیشتر از آنچه باشد گزارش شده است، زیرا به گفتۀ آنان در این کشور بیشتر موارد، به ویژه در دهات گزارش نمی‌شود.

بیماری کووید۱۹ برای بار نخست در آخر دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ولایت هوبی چین شیوع کرد و سپس به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

بر اساس تازه‌ترین آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا حال نزدیک به ۵۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری کشنده مبتلا شده اند که از این میان، بیش از شش میلیون و ۲۶۴هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG