لینک های دسترسی

Breaking News

ادارۀ بازرس افغانستان ۲۳۲ نفر را به سارنوالی معرفی کرد


ادارۀ بازرس افغانستان اعلام کرد که ۲۳۲ نفر به ظن فساد در بودجۀ کروناویروس، خرید تجهیزات طبی و ادویه، مدیریت ضعیف در سکتور صحت و برخی موارد دیگر به لوی سارنوالی معرفی شده اند.

غزال حارس، رییس این اداره امروز هفتم فبروری (۱۹ دلو) در برنامۀ "حساب‌دهی دولت به ملت" گفت که این اداره در جریان سال مالی ۱۳۹۹ بررسی در خصوص فساد را در بخش کروناویروس در ۳۴ ولایت آغاز کرد که این روند در ۲۴ ولایت تکمیل شده و در ده ولایت دیگر به زودی تکمیل خواهد شد.

او افزود: "از این ۲۴ ولایت قضایای ۱۵ ولایت به سارنوالی رفته، موارد دیگر هم تحت بررسی است... تعداد افراد معرفی‌شده ۲۲۳ نفر از ولایات و نه نفر از کابل به اداره لوی سارنوالی معرفی شده اند."

خانم حارس علاوه کرد که والیان، مسوولان اداری، مالی و تدارکاتی ولایت‌ها در میان مظنونین شامل اند.

ارزیابی‌های ادارۀ بازرس افغانستان نشان می‌دهد که در شماری از ولایات در روند خرید تجهیزات طبی و ادویه بودجه کروناویروس حیف و میل شده و در شماری دیگر از ولایات نیز در توزیع بسته‌های کمکی به نیازمندان فساد صورت گرفته است.

خانم حارس که یافته های این اداره نشان می‌دهد که در شماری از ولایات بیش از ۳۳۰ میلیون افغانی تجهیزات و ادویه بالاتر از نرخ بازار خریداری شده است.

بازرس افغانستان با اشاره به تفاوت نرخ در بازارهای این کشور گفت: "در کل تفاوت قیمت‌ها از ولایت تا ولایت دیگر بسیار زیاد است. مثلاً اگر شما کیت‌های محافظتی را در سطح ۲۴ ولایت بررسی بکنید از ۵۵۰ افغان تا ۹۰۰۰ افغانی خریداری شده است."

همچنان ارزیابی‌های ادارۀ بازرس افغانستان نشان می‌دهد که در بخش توزیع کمک‌ها برای نیازمندان در جریان موج اول کروناویروس نیز فساد صورت گرفته است.

او به گونۀ نمونه از بررسی ده درصد هفت‌هزار نفر کمک‌گیرنده در سه ولایت یاد کرد و افزود که از این میان تنها ۳۲ درصد کمک گرفته، ۴۳ درصد اصلاً آگاهی نداشته و شماره ارتباطی ۲۳ درصد دیگر کمک‌گیرندگان ناقص بوده است.

این اداره فساد در توزیع نان خشک را در شماری از ولایات که منجر به انتقاد جدی در جریان موج اول کروناویروس مطرح گردید، نیز بررسی کرده، اما هنوز گزارش آن نهایی نشده است.

XS
SM
MD
LG