لینک های دسترسی

Breaking News

روند تطبیق واکسین کووید۱۹ در افغانستان متوقف شد


روند تطبیق واکسین کووید۱۹ در افغانستان به دلیل مصرف شدن تمام واکسین‌های دست داشتۀ وزارت صحت عامۀ آن کشور سر از روز دوشنبه هفتم جون (۱۷ جوزا) متوقف شد.

دستگیر نظری، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که تا کنون ۹۶۸ هزار دوز واکسین استرازنیکابه بیش از ۶۵۰ هزار نفر در افغانستان تطبیق شده است.

آقای نظری گفت که از این میان حدود ۲۵۰ هزار نفر تنها دوز نخست واکسین را دریافت کرده و منتظر دریافت دوز دوم اند. او افزود که بر اساس سفارش سازمان جهانی صحت می‌توان میان دو دوز این واکسین تا ۱۶ هفته وقفه گذاشت.

تا کنون هند ۵۰۰ هزار دوز واکسین کوویشیلد (استرازنیکا) را به افغانستان مساعدت کرده و ۴۶۸ هزار دوز دیگر آن از طریق برنامۀ کوواکس سازمان جهانی صحت در اختیار این کشور قرار گرفته است.

جز واکسین جانسن و جانسن، سایر واکسین‌های کووید۱۹ که تا کنون جواز تطبیق یافته اند به دوز تطبیق شده و فاصله بین دوزهای واکسین‌های مختلف بین سه تا چهار هفته است.

سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که حکومت در تلاش است تا هر چه زودتر واکسین‌های بیشتری خریداری کند، اما تایید کرد که تقاضای زیاد و تولید کمتر از حد تقاضا سبب ایجاد مشکلات در خریداری واکسین نه تنها برای افغانستان بلکه در سرتاسر جهان شده است.

آقای نظری گفت که تا روز پنجشنبه (دهم جون) محمولۀ حاوی ۷۰۰ هزار دوز واکسین سینوفارم ساخت چین به کابل مواصلت خواهد کرد.

جاوید احمد قایم، سفیر افغانستان در چین نیز روز دوشنبه هفتم جون (۱۷ جوزا) در یک پیام توتیر نوشته است که این محمولۀ واکسین را از انستیتیوت محصولات بیولوژیک بیجینگ تسلیم شده و قرار است تا دهم جون به کابل منتقل شود.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت گفته است واکسین‌های تعهد شده به افغانستان با دو ماه تاخیر به این کشور مواصلت خواهد کرد.

این سازمان گفته است که قرار بود سه میلیون دوز واکسین کووید۱۹ در جریان ماه می به افغانستان برسد، اما اکنون در ماه اگست به افغانستان تحویل داده خواهد شد.

ذخایر واکسین کووید۱۹ در افغانستان در حالی تمام شده است که در روزهای اخیر این کشور با موج مرگبار همه‌گیری کروناویروس دست و پنجه نرم می‌کند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان روز دوشنبه گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۶ بیمار کووید۱۹ در آن کشور جان باخته و ۱۵۶۲ مورد تازۀ بیماری در این مدت ثبت شده است.

بر اساس آمار رسمی وزارت صحت افغانستان شمار مجموعی قربانیان کووید۱۹ در آن کشور به ۳۲۵۱ نفر و مجموع مبتلایان به بیش از ۸۲ هزار نفر رسیده است. آما به دلیل کمبود دسترسی به امکانات آزمایشی، گفته می‌شود که شمار مبتلایان و قربانیان کووید۱۹ در افغانستان به مراتب بیشتر از آمار رسمی است.

XS
SM
MD
LG