لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: افغانستان با بحران تازۀ کووید۱۹ مواجه شده است


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که کارمندان صحی در این روزها بهای بی‌توجهی شهروندان این کشور را در قبال رعایت‌نکردن نکات بهداشتی می‌پردازند و اکنون کمبود اکسیجن به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

داکتر وحید مجروح، سرپرست این وزارت گفت که سکتور صحت یک ماه پیش از بحران کروناویروس به مردم هشدار داد، اما مردم به هیچ یکی از توصیه‌های مردم وقعی نگذاشتند.

او افزود: "من سه روز پیش گفتم که آرام آرام، امروز می‌گویم سریع سریع ما وارد یک فاز بحرانی در افغانستان می‌شویم، یکی از ابعادی که متاسفانه دامنۀ بحران را وسیع ساخته، کمبود اکسیجن در افغانستان است".

آقای مجروح گفت که تعداد آمار مبتلایان کووید۱۹ در سراسر افغانستان به ویژه در کابل رو به افزایش است و همین موضوع نیاز به اکسیجن را بیشتر کرده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، در حال حاضر تنها چند شفاخانه محدود ظرفیت تولید اکسیجن مورد نیاز خود را دارد و در متباقی مراکز مراقبت‌های بیماران کووید۱۹ اکسیجن در بالون‌های سیار فراهم می‌شود.

او گفت: "در کابل ما هفت فابریکه تولید اکسیجن داریم، ولی به دلیل تقاضای بالا در مارکیت، متاسفانه تعهد و قراردادی را که با سکتور صحت کرده اند، تکمیل کرده نمی‌توانند".

بر اساس آمار وزارت صحت عامه افغانستان در یک شبانه‌روز گذشته ۱۵۰۹ واقعه جدید کروناویروس و ۳۴ مرگ ناشی از آن در این کشور ثبت شده است.

با آمار جدید، رقم مبتلایان به ۷۶هزار و ۶۵۳ نفر و وفیات به ۳۰۶۸ مورد افزایش یافت.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که تا روز پنجشنبه سوم جون (۱۳ جوزا) در سراسر جهان بیش از ۱۷۱ میلیون و ۷۳۷هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان بیش از سه میلیون و ۶۹۳هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG