لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی‌ها در مورد دو واکسین کووید۱۹ که ممکن تا نومبر عرضه شود


در دو واکسین کووید۱۹ که ممکن تا ماه نومبر عرضه شود، از روش جدید نویدبخشی کار گرفته می‌شود که متخصصین می‌گویند که می‌تواند روند ساختن آنرا سرعت بخشد.

در این واکسین جدید که بر اساس کود جنیتیک ساخته می‌شود، برای نخستین بار تجربه خواهد شد تا دیده شود که آیا مصوون و موثر است یا نه.

در این روش، به عوض کار روی ویروس، کود جنیتیک کروناویروس به شکل DNA یا RNA مستقیماً به بیمار تزریق می‌شود.

یکی از این واکسین‌ها توسط شرکت امریکایی مودرنا ساخته می‌شود و واکسین دوم تولید مشترک شرکت‌های بیو‌ان‌‌تک آلمان و فایزر امریکا خواهد بود.

سه روش تولید واکسین

از رهگذر روش‌های آزمایشی، واکسین‌ها به سه دسته تقسیم شده اند.

روش اول را می‌توان تخنیک کلاسیک یا سبک باستانی خواند. در این آزمایش، نوع غیرفعال ویروس در بدن انسان تزریق می‌شود تا سیستم معافیتی بدن تحریک شده و در مقابل ویروس دست به کار شود یا به عبارت دیگر، انتی بادی تولید کند.

در روش دوم از یک ویروس برای مبارزه با ویروس دیگر استفاده می‌شود.

ویروس‌ مانند یک پاکت است که در آن هدایات ساختن ویروس‌های بیشتر موجود است.

در این نوع جدید ستراتیژی واکسین، دانشمندان هدایات موجود در یک ویروس را حذف کرده و هدایات جدید برای ساختن پارچه‌ای از کروناویروس را در آن اضافه می‌کنند.

اگر این نوع ویروس اصلاح شده به انسان تزریق شود، باعث بیماری ‌نمی‌شود. اما ویروس، برخی از سلول‌های انسان را آلوده می‌سازد که در نتیجهٔ آن به عوض ساختن ویروس‌های دیگر، سلول‌های آلوده تنها یک پارچه‌ای از کروناویروس را تولید می‌کنند.

در نتیجه، سیستم معافیتی بدن به پروتین کروناویروس پاسخ می‌دهد تا در آینده اگر چنین ویروس وارد بدن می‌شود با آن مبارزه کند.

در روش سوم، دانشمندان به عوض تبدیل کردن هدایات، کود جنیتیک کروناویروس را به شکل DNA یا RNA مستقیماً به بیمار تزریق می‌کنند.

آزمایش ابتدایی

در آزمایشات ابتدایی مصوونیت، ده‌ها فرد صحتمند واکسین شدند. هر دو واکسین عوارض جانبی مانند سردردی، تب، خستگی و درد عضلات را سبب شد. اما این عوارض به اندازهٔ جدی نبود که دانشمندان آزمایشات شان را توقف دهند.

این شرکت‌ها، واکسین‌های شان را به مرحلهٔ نهایی آزمایش رسانیده اند که در آن ۳۰ هزار نفر واکسین خواهند شد تا دیده شود که واکسین‌ها چقدر موثر اند و چه عوارض جانبی را سبب می‌شوند.

با وجود آنکه نتایج نهایی این واکسین‌ها تا اخیر سال به دست نخواهد آمد، اداره دوا و غذا ایالات متحده گفته است که اگر نتایج ابتدایی واکسین‌ها خوب بود، به تاریخ اول نومبر به ادارات صحت عامه اجازه توزیع واکسین را خواهد داد.

XS
SM
MD
LG