لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای پوتین مبنی بر موثر و مصوون بودن واکسین کووید۱۹ ساخت روسیه


با وصف تردید فراوان و نگرانی بین المللی در مورد واکسین کووید۱۹ ساخت روسی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه ۲۷ اگست (ششم سنبله) این واکسین را موثر و مصوون توصیف کرد.

این واکسین که در اوایل ماه جاری از سوی روسیه منظور شد، به باور شماری از کشورها و متخصصان در آن احتیاط کافی به کار گرفته نشده و احتمال دارد که برخی مراحل ضروری در آزمایش این واکسین نادیده گرفته شده باشد.

مسکو نگرانی‌های جهانی را در خصوص مصوونیت این واکسین که با عجله تهیه شده است "بی‌بنیاد" خوانده است.

ولادیمیر پوتین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ۲۴ روسیه که روز پنجشنبه منتشر شد تاکید کرد که "نخستین واکسین کروناویروس جهان" مطابق با قوانین سختگیرانهٔ روسیه که مطابق مقررات بین المللی می‌باشد، تصویب شده است .

پوتین گفت: "امروز برای متخصصان ما کاملاً آشکار شده است که این واکسین معافیت پایدار را به وجود آورده ... و بی خطر است."

رییس جمهور پوتین گفت که در بدن یکی از دخترانش که این واکسین را اخذ کرده است، انتی بادی تولید شده و حس خوبی دارد.

با اینحال، مقامات روسی هیچ مدرک علمی را برای اثبات این ادعاها ارایه نکرده اند.

متخصصین بین المللی می گویند که هر واکسین که به طور گسترده استفاده می شود، ابتدا باید بالای ده ها هزار نفر آزمایش شود تا موثر و مصوون بودن آن تثبیت شود.

دانشمندان سازمان جهانی صحت گفته اند که باوجودیکه با مسوولان صحت روسیه وارد بحث شده اند اما تا اکنون معلومات مفصل در مورد واکسین بدست نیاورده اند.

کارشناسان هشدار می دهند که استفاده از واکسین آزمایش نشده و واکسینی که هنوز موثریت و مصوونیت آن به اثبات نرسیده در نهایت می تواند مبارزه با بیماری همه گیر کووید۱۹ را تضعیف کرده و باعث عدم اعتماد بیشتر افراد نسبت به واکسین شود.

سوالات در مورد این واکسین آزمایشی در حالی مطرح می‌شود که بریتانیا، ایالات متحدۀ امریکا و کانادا ماه گذشته روسیه را به سرقت معلومات واکسین کووید۱۹ از لابراتوار های غرب متهم کرده بودند.

هم اکنون بیش از ۱۶۵واکسین کروناویروس در کشورهای مختلف جهان زیر کار است که از آن جمله فقط ۲۷ واکسین در مرحلۀ آزمایش بالای انسان و فقط چند واکسین معدود در مرحلۀ نهایی آزمایشی رسیده است.

XS
SM
MD
LG