لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ جنگ بین حماس و اسراییل و تلاش برای برقراری آرامش


غزه روز چهارشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) یک بار دیگر شاهد صدها حمله هوایی اسراییل و شهرهای تل ابیب و بیرالسبع اسراییل شاهد راکت پراگنی گروه حماس بودند.

براساس گزارش وزارت صحت فلسطین از آغاز حملات هوایی اسراییل تا کنون کم از کم ۴۹ نفر در غزه کشته شده و اسراییل نیز از کشته شدن شش اسراییلی در اثر راکت پراگنی های حماس گزارش داده است.

وزارت صحت در غزه می‌گوید که در حملات هوایی چهارشنبه اسراییل ۱۶ فلسطینی جان باخته است.

در همین حال، به گفتۀ منابع فلسطینی، مصر، قطر و سازمان ملل متحد در تلاش برقراری آتش‌بس اند، اما تاکنون پیشرفتی صورت نگرفته است.

تور ونسلند، فرستاده صلح شرق میانه در سازمان ملل متحد گفت که سازمان ملل با همه طرفها در تلاش است تا آرامش را برقرار کند.

ادامۀ حملات اسراییل

اسراییل گفته است که طیاره‌های جنگی آن چندین رهبر حماس را هدف قرار داده و کشته است. افزون بر آن، اسراییل مراکز پرتاب راکت، دفاتر و خانه‌های رهبران حماس را نیز هدف قرار داده است.

بنی گنتز، وزیر دفاع اسراییل می‌گوید که نیروهای اسراییلی به "صدها هدف" حمله کرده و شبه نظامیان ارشد را در غزه به هلاکت رسانده اند.

گنتز به خبرنگاران گفت: "اردوی اسراییل به حمله ادامه خواهد داد و آرامی کامل و دراز مدت را ایجاد خواهد کرد."

حماس نیز گفته است که در واکنش به حملات هوایی اسراییل کماکان ۲۱۰ راکت را شب گذشته به طرف شهرهای تل ابیب و بیرالسبع اسراییل شلیک کرده اند. اردوی اسراییل گفته است که یک سوم این راکت ها به هدف نرسیده و در غزه اصابت کرده است.

اسراییل گفته است که نیروهای پیاده و زرهی بیشتری را در ساحات مرزی مستقر کرده است.

واکنش‌ها

درگیری‌های اخیر که شدیدترین درگیری پس از سال ۲۰۱۴ بین حماس و اسراییل می‌باشد نگرانی‌های بین المللی را برانگیخته است.

واشنگتن روز سه شنبه گفت که اسراییل حق قانونی دارد که از خود در برابر حملات راکتی دفاع کند اما به خاطر رفتار با فلسطینیان گفت که بیت المقدس باید محل همزیستی باشد.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در صحبت با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود گفته است که جامعۀ جهانی باید اسراییل را به خاطر کردارش با فلسطینیان "درس قوی و بازدارنده" بدهد.

رییس جمهور اردوغان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که با "پیام مصمم و روشن به اسراییل" فوراً دست به کار شود.

از سوی دیگر،صدر اعظم پاکستان نیز عملکرد اسراییل را در برابر مسلمانان فلسطینی محکوم کرده و با فلسطینیان ابراز همدردی کرده است. عمران خان در یک پیام تویتر نوشته است: "در کنار غزه و فلسطین می‌ایستیم."

در عین حال، شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان کشورهای اسلامی را ترغیب کرده است تا در برابر حملات اسراییل بر ساحات غیرنظامی فلسطینی، موضع متحدانه بگیرند.

XS
SM
MD
LG