لینک های دسترسی

Breaking News

آلودگی هوا در دهلی جدید؛ مکاتب و دستگاه‌های برق حرارتی مسدود شد


آلودگی هوا در شهر دهلی جدید، پایتخت هند، مقام‌های آن کشور را مجبور کرد تا سر از روز چهارشنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) فعالیت شش دستگاه تولید برق حرارتی را که در آن ذغال سنگ سوختانده می‌شد، متوقف کرده و مکاتب و کالج‌ها را برای زمان نامعین مسدود کنند.

همچنین برای کنترول آلودگی هوا و پایین آوردن سطح آلاینده‌های هوایی، مقررات کار از منزل بر کارمندان دولتی وضع شده است. افزون بر این تمام فعالیت‌های ساختمانی و ورود موترهای لاری به شهر دهلی جدید برای یک هفته منع شده است.

به گفتۀ کارشناسان محیط زیست تدابیر اتخاذ شده، تنها سبب کاهش قسمی و موقت آلودگی هوای این شهر می‌شود.

شاخص کیفیت هوا در شهر دهلی در چند هفتۀ اخیر، بلندترین سطح آلودگی را نشان داده که افزون بر بیماران قلبی و تنفسی، تنفس این هوا حتا برای افراد سالم نیز خطرناک پنداشته می‌شود.

کمیتۀ وزارت محیط زیست هند که مسوول مدیریت کیفیت هوا است روز چهارشنبه ضمن نشر فرمان انسداد مکاتب و دستگاه‌های تولید برق حرارتی در دهلی جدید گفت که تلاش‌ها بر این است تا کیفیت هوا بیش از این خراب نشود.

دهلی جدید از نظر آلودگی هوا، آلوده‌ترین پایتخت جهان است و هر سال در آستانۀ زمستان این مشکل چند برابر می‌شود، زیرا دهقانان هندی پیش از کشت فصل جدید، ساقه‌های کشت قبلی را که عمدتاً برنج و گندم است، در کشتزارهای شان آتش می‌زنند تا زمین برای تخم زدن دوباره آماده شود.

کم از کم ۷۰ درصد برق مورد نیاز هند از دستگاه‌های حرارتی حاصل می‌شود که در آن ذغال سنگ سوختانده می‌شود.

این در حالی است که در کنفراس تغییرات اقلیم در سکاتلند که هفتۀ گذشته پایان یافت، شرکت کنندگان این نشست بر کاهش مصرف مواد سوخت فسیلی به شمول ذغال سنگ تاکید کردند.

هند و چین که دو مصرف کنندۀ عمدۀ مواد سوخت فسیلی در جهان استند، در صدر کشورهایی قرار دارند که بیشترین مقدار گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند، گازهایی که منجر به گرم شدن جو زمین شده است.

XS
SM
MD
LG