لینک های دسترسی

Breaking News

محیط زیست؛ 'افغانستان در معرض خطر جدی قرار دارد'


رییس جمهور افغانستان می‌گوید که کشورش از رهگذر زیست محیطی و ایکوسیستم نسبت به سایر کشورهای جهان با تهدیدهای بیشتر مواجه است.

محمد اشرف غنی، در پیامی تصویری به مناسبت روز جهانی محیط زیست گفت که آلودگی محیط زیست و استفادۀ ناپایدار از منابع طبیعی، زندگی انسان‌ها، حیوانات و نباتات را با تهدیدهای جدی مواجه کرده است.

او گفت: "بر اساس ارقام جهانی که در خصوص تهدیدهای احتمالی زیست‌محیطی در سال ۲۰۲۰ ثبت گردیده، افغانستان نسبت به سایر کشورهای جهان، به تهدیدهای ایکولوژیک بیشتر مواجه بوده و در عین زمان چهاردهمین کشوری است که از نظر تغییرات اقلیمی در معرض خطر جدی قرار دارد."

رییس جمهور غنی گفت که برای کاستن آسیب‌ها و فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید تحرک اجتماعی بیشتر و مبارزه با مشکلات محیط زیستی تسریع گردد.

او گفت که قانون محیط زیست اداره حفاظت از محیط زیست را مکلف کرده که برنامه‌های عملی را جهت احیای ایکوسیستم در همکاری با سایر اداره‌های دولتی روی دست گیرد.

به گفتۀ رییس جمهور، اعلام ۱۳ محل در ۱۳ ولایت برای احیای ایکوسیستم یک گام بزرگ در افغانستان است که نه تنها بر اقتصاد دهقانان تاثیر می‌گذارد، بلکه عاملی برای حفاظت محیط زیست و احیای ایکوسیستم نیز خواهد بود.

رییس جمهور غنی افزود که حکومت افغانستان به منظور حفظ جنگل‌ها و جلوگیری از قطع آن متعهد است و در این زمینه امسال بیش از ۳۰ میلیون نهال را در سراسر این کشور غرس کرده است.

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان نیز گفته است که در کنار جنگ و ناامنی، آلودگی هوا، آب و خاک، تغییر اقلیم، تخریب ساحات سبز و منابع طبیعی، صحراگرایی، آلودگی پلاستیک، آلودگی‌های صوتی و بصری، توسعه غیرپلانی شهرها و روستاها از جدی‌ترین مشکلاتی اند که محیط زیست این کشور را به خطرات جدی مواجه کرده است.

XS
SM
MD
LG