لینک های دسترسی

Breaking News

دموکرات‌ها کنترول مجلس سنای امریکا را نیز در دست گرفتند


جان اوسوف (راست) و رافایل وارنوک، نامزدان برندۀ دموکرات در انتخابات سنا در ایالت جورجیا
جان اوسوف (راست) و رافایل وارنوک، نامزدان برندۀ دموکرات در انتخابات سنا در ایالت جورجیا

با پیروزی جان اوسوف، نامزد دموکرات در انتخابات مجلس سنای کانگرس ایالات متحده از ایالت جورجیا، حزب دموکرات که در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا اکثریت دارد، کنترول مجلس سنا را نیز در دست گرفتند.

ساعاتی پیش از اعلام پیروزی آقای اوسوف،رافایل وارنوک، نامزد دیگر دموکرات برای کرسی سنای کانگرس از ایالت جورجیا، در برابر کیلی لوفلر رقیب جمهوریخواهش برنده اعلام شده بود.

جو بایدن با نشر بیانیه‌ای در مورد پیروزی دو هم حزبی اش گفت: "به مردم جورجیا مبارکباد می‌گویم که بار دیگر به گونۀ بی پیشینه در انتخابات شرکت کردند، درست آنگونه که در ماه نومبر [انتخابات ریاست جمهوری] این کار را کردند، تا دو سناتور جدید را برگزینند، تقاضای عمل کنند و از رهبران منتخب مان بخواهد تا به سنگ اندازی خاتمه بخشیده و کشورمان را به پیش برانند."

رسانه‌های امریکایی صبح وقت چهارشنبه ششم جنوری (۱۷ جدی) بر اساس نتایج شمارش تقریباً تمام آرا، گزارش دادند که آقای وارنوک بیش از ۴۰ هزار رای بیشتر از خانم لوفلر گرفته است. اما رقابت میان آقای اوسوف و دیفید پردو رقیب جمهوریخواهش بسیار تنگاتنگ بود. از این روی

گرچه اوسوف، دستیار پیشین در کانگرس و تهیه کننده فلم های مستند تلویزیونی ، اوایل روز چهارشنبه ادعای پیروزی کرده بود اما پیروزی وی ناوقت روز چهارشنبه اعلام شد.

با پیروزی جان اوسوف و رافایل وارنوک ۱۰۰ کرسی مجلس سنای ایالات متحده میان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ۵۰-۵۰ تقسیم شد و با یک رای که بر اساس قانون کاملا هریس، معاون ریاست جمهور منتخب امریکا در انتخابات سنا دارد، حزب دموکرات آقای بایدن کنترول مجلس سنا را در دست گرفت.

در انتخابات سوم نومبر در ایالات متحده هیچ یک از نامزدان کرسی سنا در ایالت جورجیا نتوانستند اکثریت لازم را برای پیروزی کسب کنند و از اینرو دور دوم انتخابات سنا در آن ایالات روز سه شنبه پنجم جنوری برگزار شد.

افزون بر اینکه بیش از سه میلیون نفر در رای‌دهی پیش از وقت در جورجیا شرکت کرده بودند، مشارکت مردم در روز انتخابات نیز بلند بود و صف‌های طولانی راید‌هندگان در پشت مراکز رای‌دهی دیده

جو بایدن اولین نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری است که از سال ۱۹۹۲ تا کنون در ایالت جورجیا پیروز شده است.

XS
SM
MD
LG