لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات در کابل؛ معترضان بر رهایی پول‌های انجمادشدۀ افغانستان تاکید کردند


برخی از باشندگان شهر کابل بار دیگر تظاهرات کرده و از ایالات متحدۀ امریکا خواستند که پول‌های منجمدشدۀ افغانستان را هرچه زودتر آزاد کند.

این معترضان که شمار شان به ده‌ها نفر می‌رسید روز شنبه ۱۷ سپتمبر (۲۵ سنبله) با حمل شعارهای "امریکا باید پول‌های افغانستان را آزاد کند" گفته اند که این پول مربوط مردم این کشور است.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده حدود ۱۰ میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که قسمت زیاد آن در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویارک ایالات متحده بود، منجمد کرده و دور از دسترس طالبان قرار دادند.

معترضان با انتقاد از این تصمیم جو بایدن، رییس جمهور امریکا مدعی شده اند که انجماد دارایی‌های افغانستان سبب تشدید بحران بشری و اقتصادی در این کشور شده است.

پیش از این نیز، بارها باشندگان کابل و برخی ولایات دیگر دست به تظاهرات زده و از امریکا خواسته بودند که پول‌های افغانستان را بدون قید و شرط آزاد کند.

گروه طالبان نیز به کرات از امریکا و سایر کشور‌ها و سازمان‌های که در حدود ۱۰ میلیارد دالر پول‌های افغانستان را راکد کرده اند،‌ خواسته است که هرچه زودتر این پول‌ها را به دسترس آنان قرار دهند تا از مشکلات اقتصادی این کشور کاسته شود.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، وزارت مالیۀ امریکا از طرح انتقال ۳.۵ میلیارد دالر پول‌های منجمد شدهٔ این کشور به یک صندوق امانت گزارش داد. وزارت مالیۀ ایالات متحده به تاریخ ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) گفت که این پول در اختیار بانک مرکزی افغانستان که از سوی طالبان اداره می‌شود، قرار داده نخواهد شد.

صندوق امانت پولی جدید افغانستان مستقر در شهر ژنیو، سویس مسوول تمام مراودات و فعالیت‌های مرکزی بانکی چون پرداخت بدهی‌های بین‌المللی افغانستان، تادیات برق وارداتی آن کشور و نیز رسیدگی به نیازمندی‌های آینده چون چاپ پول خواهد بود.

این صندوق در حالی ایجاد می‌شود که پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، ایالات متحده و سایر کشورها تلاش دارند راه‌های را بیابند که کمک‌ها به گونهٔ به افغانستان انتقال یابد که طالبان به آن دسترسی نیابند.

اما مقامات طالبان ایالات متحده را به "غصب" دارایی‌های افغانستان متهم کرده و گفته اند که این دارایی‌های افغانستان باید بدون قید و شرط آزاد شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این تصمیم امریکا دو روز پیش به فرانس‌پرس گفت: "ایالات متحده دارایی‌های مردم افغانستان را غصب کرده است."

او افزوده که حکومت طالبان این اقدام امریکا را "اشغال ملکیت‌" افغان‌ها می‌داند زیرا "ایالات متحده مالک این دارایی‌ها نیست".

XS
SM
MD
LG