لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت‌ها در افغانستان ۵۰ درصد افزایش یافته است – گزارش


دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارشی تازه گفته است که باوجود تلاش‌های صلح، خشونت‌ها در افغانستان سیر صعودی را پیموده است.

بر بنیاد گزارش سیگار، میانگین حملات "دشمن" در افغانستان از اول اپریل تا ختم جون سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است.

نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان این حملات را در این سه ماه "بالاتر از حد اوسط جنگ‌های فصلی" توصیف کرده است.

در گزارش سیگار که امروز پنجشنبه پنجم نومبر (۱۵ عقرب) نشر شد، آمده است: "نیروهای ضد حکومت افغانستان حداقل ۸۳ درصد از تلفات غیرنظامیان را در این سه ماه سبب شده اند. طالبان مسوول ۳۸ درصد از این کشته‌ها و زخمی‌ها است".

وزارت دفاع ایالات متحده به سیگار گفته است که تداوم خشونت طالبان با این میزان "غیرقابل قبول" است و می‌تواند توافقنامۀ صلح امریکا با طالبان را تضعیف کند.

در گزارش سیگار آمده است: "در حالی که حکومت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور همچنان به آتش‌بس تاکید دارد، شورشیان بنا به خواست خود شرایط را تنظیم یا تحمیل می‌کنند".

همزما با انتقاد ایالات متحده از افزایش حملات طالبان در افغانستان، خروج نظامیان این کشور از افغانستان ادامه دارد. در حال حاضر ۴۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر است.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان هفتۀ گذشته طرف‌های درگیر در افغانستان را تحت فشار قرار داد تا خصومت‌های میدان جنگ را كاهش دهند.

او گفته بود: "من از منطقه برگشتم و ناامیدم که باوجود تعهدات برای کاهش خشونت‌ها این کار نشده است".

از سویی هم، قوای هوایی ایالات متحده چندین حمله را علیه جنگجویان طالبان که بر نظامیان افغان در هلمند حمله کرده بودند، انجام دادند.

جنرال سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت که حملات طالبان با تفاهمنامه امریکا – طالبان سازگار نبود و باید بی‌درنگ متوقف شود.

بر اساس گزارش سیگار، اردوی ایالات متحده امریکا فاش نکرده است که از آغاز مذاكرات صلح افغانستان، حملات طالبان به پرسونل یا تاسیسات امریكایی مورد تایید یا مشكوك واقع شده است یا خیر؟

XS
SM
MD
LG