لینک های دسترسی

Breaking News

کشف و تخریب چهار کارخانۀ تولید مواد مخدر در فاریاب


عکس: آرشیف صدای امریکا
عکس: آرشیف صدای امریکا

مسوولان مدیریت مبارزه با مواد مخدر در قوماندانی امنیه ولایت فاریاب گفته اند که در شش ماه گذشته چهار کارخانه تولید و پروسس مواد مخدر را در بخش‌های مختلف این ولایت کشف و نابود کرده‌اند.

مدیریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه ولایت فاریاب در گفتگو با صدای امریکا گفت که در کنار جلوگیری از کشت مواد مخدر، بخشی از تلاش های آنان کشف انبارهای مواد مخدر و تعقیب قاچاقچیان است.

محمد یونس، مدیر مبارزه با مواد مخدر ولایت فاریاب افزود که از این چهار کارخانۀ تولید مواد مخدر بیش از ۷.۵ تن مواد مخدر نیز به دست آمده است.

آقای یونس با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته ۱۹۳ نفر به اتهام فروش و قاچاق مواد مخدر بازداشت شده است، به صدای امریکا گفت : "چهار کارخانه اومان کشف و ضبط شده که مجموع مواد به دست آمده ۷۵۶۸ کیلوگرام است."

اومان گیاهی است که از آن در طبابت استفاده می‌شود اما بر اساس گزارش‌ها پس از منع کشت چرس و کوکنار از سوی طالبان، مالکان کارخانه‌های مواد مخدر از این گیاه کوهی برای تولید مواد مخدر استفاده می کنند.

این گیاه به صورت خودرو در برخی ولایت‌های افغانستان پیدا می‌شود و پس از پروسس، در تهیه مواد مخدر از آن کار گرفته می‌شود.

گزارش‌هایی وجود دارد که دهقانانی که در گذشته کوکنار می‌کاشتند، اکنون با وضع ممنوعیت بر کشت این ماده، به جمع آوری اومان رو آورده و از آن در تولید کریستال یا "شیشه" کار می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG