لینک های دسترسی

Breaking News

معلومات نادرست و سانسور سبب رکود آزادی مطبوعات در جهان شده است 


سازمان خبرنگاران بدون مرز مستقر در فرانسه می‌گوید که با پیروی از اقدامات کرملین، افزایش نشر معلومات نادرست و شایعات، تاثیرات فاجعه باری را بر رسانه‌های مستقل در سراسر جهان به جا گذاشته است.

این سازمان در شاخص آزادی مطبوعات جهان ۲۰۲۲ که امروز سوم می (۱۳ ثور) در روز جهانی آزادی مطبوعات نشر شد، گفته است که تهاجم روسیه بر اوکراین نقش گسترده‌ای در پخش اخبار جعلی و شایعات در جهان داشته است.

این دیدبان ژورنالیزم همچنان گفته است که یافته‌های این سازمان نگران کننده است زیرا انقسام عمیقی را در میان رسانه‌های کشورها و در سطح بین المللی در میان کشور‌ها، نشان می‌دهد.

کلیتون ویمرس، معاون سازمان گزارشگران بدون مرز در ایالات متحده، به صدای امریکا گفت که در سال ۲۰۲۲ قطبی شدن رسانه‌ها و هرج و مرج اطلاعاتی در واقع به گونهٔ بی سابقه سبب شعله‌ور شدن اختلافات اجتماعی شده است.

گزارش سالانهٔ این سازمان ۱۸۰ کشور را بر اساس محیط آزادی ژورنالیزم درجه بندی کرده است.

گزار شگران بدون مرز گفته است که در این گزارش از روش جدیدی که مخلوطی از وضعیت سیاسی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی‌-فرهنگی و امنیتی می‌باشد، کار گرفته است.

بر اساس این گزارش، ۲۸ کشور آزادی "بسیار بد" مطبوعات را داشته اند که روسیه و چین در میان بدترین ها قرار دارند.

چین و روسیه

روسیه پس از تهاجم ۲۴ فبروری بر اوکراین در تلاش کنترول کلی پوشش های خبری بوده و قانونی را تصویب کرد که "نشر خبر نادرست در مورد اردو" می‌تواند خبرنگاران را تا ۱۵ سال زندانی کند و خبرنگاران نمی‌توانند تهاجم نظامی این کشور را "جنگ" بخوانند.

روسیه با اقدامات سرکوبگرانه در ردیف ۱۵۵ام فهرست گزارشگران بدون مرز قرار گرفته است.

به این گونه، چین برای نفوذ در هانگ کانگ، سلسلهٔ یورش‌ها و بازداشت‌ها که سبب از هم پاشیدن وبسایت‌های طرفدار دموکراسی شد، به ردیف ۱۷۵ام این جدول نزول کرده است.

این سازمان، چین را که ۱۲۰ خبرنگار را زندانی کرده، بزرگترین "زندانبان ژورنالیستان" عنوان کرده است.

بیجینگ همچنان برای جلوگیری از گزارش‌دهی ژورنالیستان مستقل و خارجی در مورد موضوعات "حساس" از اجبار، آزار و اذیت، ارعاب و نظارت کار گرفته است.

افغانستان

این دیدبان ژورنالیزم گفته است که طالبان بر خلاف تعهدات شان در مقابل رسانه‌ها و خبرنگاران از ارعاب و خشونت کار گرفته اند و از زمانی که این گروه بر افغانستان دوباره مسلط شده، وضعیت خبرنگاران و سازمان‌های خبری وخیم تر شده است.

سازمان عفو بین الملل نیز روز سه‌شنبه سوم می (۱۳ ثور) در صفحهٔ تویترش به مناسبت سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که در بیش از هشت ماه گذشته دست‌کم، ۶۴۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کار خود را از دست داده اند و در این مدت، ۲۳۱ رسانۀ تصویری، صوتی و چاپی در سراسر این کشور از فعالیت باز مانده اند.

خبرنگاران بدون مرز به همین دلیل، افغانستان را در ردیف ۱۵۶ام این فهرست قرار داده است. این کشور قبلاً در ردیف ۱۲۲ام قرار داشت.

رسانه‌های ناروی، دنمارک و سویدن به ترتیب در جایگاه اول تا سوم، اما ایران، اریتریا و ترکمنستان، در اخیر جدول قرار گرفته اند.

کوریای شمالی هنوز هم در دریف ۱۸۰ ام این جدول قرار دارد.

XS
SM
MD
LG