لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان ملل: رسانه‌های آزاد در افغانستان مورد حمله قرار گرفته اند 


متی نودسن، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز شنبه ۳۰ اپریل ( دهم ثور) در یک گرد همایی در کابل به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت که رسانه های آزاد در افغانستان "مورد حمله" قرار دارند.

خانم نودسن گفت: "رسانه های خبری تعطیل شده اند، خبرنگاران کار های خود را از دست داده و ده‌ها خبرنگار دیگر از کشور فرار کرده اند. ولی شماری زیادی از آنها در کشور باقی مانده اند و آینده آنها معلوم نیست. کسانی اند که هنوز هم با تعهد و اراده ٔکامل کار می‌کنند و در ترس و وحشت زندگی می‌کنند."

آزادی رسانه‌ها در سراسر جهان به روز سوم ماه می جشن گرفته می‌شود.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو) به مناسبت فرار رسیدن عید فطر این روز را با شماری از خبرنگارن افغان تجلیل کردند.

خانم نودسن گفت که گزارش‌های مربوط به دستگیری‌های خود سرانه و رفتارهای "غیر انسانی" در برابر کارمندان رسانه‌ها نگران کننده می‌باشد.

خانم نودسن افزود : "دیدگاه‌های مخالف به طور دوام دار خاموش می‌شود، مقامات سرپرست افغان در این اواخر دستور داده اند که برنامه‌های چهار شبکه تلویزیونی بین المللی متوقف گردد."

به گفتهٔ این مقام ملل متحد،‌ پس از حملات مرگبار در کابل،‌ گروه طالبان مانع پوشش خبری توسط خبرنگاران از محل حملات و شفاخانه شد. به همین دلیل، به گفتهٔ خانم نودسن،‌ گزارشگران قادر نشدند تا به گونهٔ لازم از چگونگی حملات و تلفات و خسارات ناشی از آن گزارش تهیه کنند.

معاون دفتر یوناما همچنین در مورد بررسی سروی اخیر که از سوی گزارشگران بدون سرحد انجام شد، اشاره کرد و گفت که در گزارش مذکور آمده است که از جملهٔ ۵۵۰ رسانه فعال ۴۳ درصد آن مسدود شده است.

در همین حال،‌ ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه‌ٔ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان که از وضعیت بشری در افغانستان گزارش تهیه می کند،‌ در یک پیام ویدیویی گفته است که نظریات خود و گزارش ویژه سازمان ملل متحد را در رابطه به ترویج و حمایت حق آزادی بیان با همه به اشتراک گذاشته است.

خبرنگار ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بشری در افغانستان گفته است که قبل از مسلط شدن طالبان بر افغانستان صدها رسانه از جمله تلویزیون‌ها، رادیوها و رسانه‌های چاپی در آن کشور فعالیت داشتند. قبل از مسلط شدن طالبان هزاران نفر به شمول ۱۵۰۰ زن در بخش رسانه های فعالیت داشتند.

ریچارد بنیت گفت : "متاسفانه فضای موجود متشنج است و آزدای مطبوعات به طور دوامدار مورد حمله قرار می‌گیرد. ده‌ها خبرنگار توقیف شدند، مورد لت و کوب فزیکی قرار گرفتند ، ترسانده شدند و با آنها بد رفتاری شده و حتا در برخی موارد کشته و یا هم ناپدید شده اند ."

خبرنگار ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت بشردوستانه در افغانستان گفته است که اخیراً محدودیت‌های جدیدی بر رسانه ها اعمال شده و دسترسی به اطلاعات با چالش مواجه شده است.

ریچارد بنیت همچنان گفت که از پازنزدهم ماه اکتوبر سال ۲۰۲۱ به این سو،‌ ۴۰ درصد از رسانه‌ها در افغانستان تعطیل شده و ۸۰ درصد خبرنگاران زن کار هایشان را از دست داده اند.

نمایندگان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نیز در مورد اهمیت رسانه‌های آزاد صحبت کرده و حمایت خود را از خبرنگاران و رسانه های افغانستان اعلام کردند.

خپلواک صافی، مدیر مسول طلوع نیوز، به نمایندگی از خبرنگاران افغانستان خواست های خبرنگاران را با مقام‌های ملل متحد بیان کرد.

آقای صافی از طالبان خواست تا کمیسیون تخلفات رسانه ای را دوباره فعال کند و از جامعه بین المللی نیز خواست تا با خبرنگاران در افغانستان تماس گرفته و به حرف های آنها گوش دهد.

این در حالیست که ،ملا هبت الله آخند زاده، رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید فطر گفت که آنها به آزادی بیان در پرتو منافع ملی و ارزش های اسلامی پایبند استند و از برنامه ها و پخش نشرات "سالم و مثبت" حمایت می کند.

رهبر طالبان گفته است که هرنوع نهاد نشراتی که چه مربوط امارت باشد و یا هم نهاد های مستقل، آنها باید منافع مردم خود را در نظر بگیرند و بر اساس اعتقادات اسلامی و سنت های مشروع خود نشرات مثبت و سازنده داشته باشند. "

اما گروه طالبان تا حال معیار منافع ملی و ارزش های اسلامی را که از دید رهبران این گروه مثبت تلقی می شود،‌ مشخص نکرده است.

XS
SM
MD
LG