لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان با القاعده قطع رابطه نکرده اند – سر مفتش پنتاگون


سرمفتش وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گزارش داده است که به نظر نمی‌رسد که طالبان تعهد شان مبنی بر قطع رابطه با سازمان‌های دهشت افگن به شمول القاعده را عملی کرده باشند.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان در قطر امضا شد، طالبان تعهد کرده اند که ارتباط خود را با گروه‌ القاعده قطع می‌کنند.

شان اودونل، سرپرست دفتر سرمفتش وزارت دفاع امریکا در این گزارش ربع وار که برای کانگرس ایالات متحده تهیه شده، نگاشته است: "شورای امنیت سازمان ملل متحد و فرماندهی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام)، هر دو گزارش داده‌اند که طالبان به حمایت از القاعده ادامه داده و حتا برای انجام حملات بر نیروهای امنیتی افغان، با یکدیگر همکاری می‌کنند."

وزارت دفاع امریکا به تاریخ اول جولای در گزارشی به کانگرس ایالات متحده نوشته بود: "القاعده در شبه قارۀ هند به روال همیشگی با اعضای پایین رتبۀ طالبان همکاری کرده و از آنان حمایت می‌کند تا حکومت افغانستان را آسیب رسانده و نیروهای ایالات متحده و اهداف غربی را در منطقه هدف قرار دهد".

طالبان تا کنون به گزارش سرمفتش وزارت دفاع امریکا واکنش نشان نداده اند، اما آن گروه به تاریخ دوم جولای با نشر اعلامیه‌ای گفته بودند که طالبان در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکرده و با پابندی به تعهدات توافقنامۀ امریکا-طالبان، از هر روش ممکن برای تامین صلح پایدار در افغانستان کار می‌گیرند.

گروه طالبان ارزیابی، کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام را مبنی بر حضور تروریستان القاعده در افغانستان رد کرده و گفته بود که هیچ جنگجوی خارجی مرتبط با شبکۀ تروریستی القاعده در افغانستان حضور ندارد و آن عده جنگجویان عرب که در زمان حاکمیت طالبان زیر پرچم القاعده در افغانستان حضور داشتند، اکنون وجود ندارد.

سازمان ملل متحد نیز در ماه جون سال روان با نشر گزارشی گفته بود که طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده، با القاعده مشورت کرده و به آن گروه تروریستی از بقا و ادامۀ رابطۀ خود اطمینان داده است.

در این گزارش آمده است که از یافته‌های منابع استخباراتی چنین استنباط می‌شود که طالبان به عوض مخالفت با القاعده، روابط شان را با آن سازمان دهشت افگن تقویت بخشیده اند.

بر اساس گزارش تازۀ سرمفتش وزارت دفاع امریکا که روز سه شنبه ۱۸ اگست (۲۸ اسد) نشر شد، گروه طالبان بر اساس توافقنامۀ دوحه، حملات شان را بر نیروهای امریکایی و ایتلاف متوقف کرده، اما تکرار حملات را بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان افزایش بخشیده اند.

در گزارش به استناد آمار سازمان ملل متحد آمده است که از تاریخ هفتم فبروری تا ۱۴ ماه می ۵۵۴۳ رویداد امنیتی در افغانستان رخ داده است.

ملل متحد گزارش داده است که از اول جنوری تا ۳۰ جون ۲۰۲۰ کم از کم ۱۲۸۲ غیرنظامی افغان در خشونت‌ها و نبردهای مسلحانه کشته و ۲۱۷۶ نفر دیگر زخمی شده اند که بر اساس این گزارش، طالبان مسوول ۴۳ درصد این تلفات اند.

در گزارش تازۀ سرمفتش وزارت دفاع امریکا همچنان آمده است که مناقشۀ طالبان و حکومت افغانستان بر سر رهایی زندانیان سبب شده است که تلاش‌های صلح در افغانستان و برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی، آنگونه که در توافقنامۀ دوحه صراحت یافته است، به تاخیر بیافتد.

پس از امضای توافقنامۀ امریکا-طالبان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و ۱۰۰۰ اسیر دولت از بند طالبان رها می‌شدند و به تاریخ دهم مارچ مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شد، اما روند رهایی زندانیان تا کنون تکمیل نشده است.

سرمفتش وزارت دفاع امریکا همچنین گزارش داده است که شاخۀ خراسان داعش در افغانستان، با وصف حملات پیهم نیروهای ایتلاف، افغان و طالبان بر جنگجویان این گروه، توانمندی دفاع از خود و انجام حملات گسترده را حفظ کرده است.

بر اساس آمار ارایه شده در این گزارش، اکنون شمار جنگجویان داعش در افغانستان حدود ۱۰۰۰ نفر است که هنوز هم تهدید امنیتی تلقی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG