لینک های دسترسی

Breaking News

بر طالبان نمی‌توان اعتماد کرد، خروج قوا باید متوقف شود – ستاوریدیس


جیمز ستاوریدیس، جنرال بازنشستۀ امریکایی و قوماندان پیشین قوماندانی اعلی متحدین ناتو در اروپا به این باور است که حکومت ایالات متحده باید حضور نظامی خود را در افغانستان از مرز ۸۰۰۰ سرباز کمتر نکند، زیرا به گفتۀ وی طالبان نتوانسته اند اعتماد امریکا را کسب کنند.

بر اساس توافقنامۀ صلح که به تاریخ ۲۹ فبروری میان امریکا و طالبان در دوحه امضا شد، باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند شمار نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش یافته و در جریان ۱۴ ماه تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند. در حال حاضر شمار قوای امریکایی در افغانستان به مرز ۸۰۰۰ نفر کاهش یافته است.

آقای ستاوریدیس با اشاره به نامۀ اعضای محافظه کار مجلس نمایندگان کانگرس امریکا به رییس جمهور دونالد ترمپ مبنی بر خروج فوری نظامیان امریکایی از افغانستان گفت که چنین سفارش "یک اشتباه" است. او گفت: "امیدوارم رییس جمهور بر مبنای آن عمل نکند."

آقای ستاوریدیس در مصاحبه با صدای امریکا گفت: "سفارش من این است که باید خروج قوا را توقف بدهیم و بیشتر از این شمار قوا را کاهش ندهیم ...ما ۴۰ هزار یا ۵۰ هزار نظامی در اروپا داریم، ۳۵ هزار در کوریای جنوبی داریم، هزاران سرباز ما در افریقا و امریکای لاتین مستقر اند. داشتن ۸۰۰۰ نظامی در افغانستان تعهد بسیار کوچک است. این استدلال که حضور ۸۰۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان قابلیت ما را در انجام عملیات جهانی مان متاثر خواهد کرد، به کلی مزخرف است."

شماری از منتقدان آقای ترمپ می‌گویند که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا ثبات را در منطقه بر هم زده و امنیت ملی ایالات متحده را با خطر روبرو خواهد کرد.

آقای ستاوریدیس این استدلال را موجه دانسته گفت: "دلیل رفتن ما به افغانستان حملات ۱۱سپتمبر بود که القاعده آن را از افغانستان طرح کرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که در صورت خروج مان طالبان دوباره به القاعده آغوش نگشاید و ما درست به همان نقطه‌ای برگردیم که از آن آغاز کرده بودیم."

با وصف امضای توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان، این جنرال پیشین امریکایی می‌گوید که طالبان تا کنون نتوانسته اند اعتماد امریکا را کسب کنند. او می‌گوید که برای کسب چنین اعتماد باید آن گروه از خشونت دست کشیده و با حکومت منتخب افغانستان مذاکره کند. به گفتۀ وی تا زمانیکه چنین نشده است، باید فشار نظامی بر طالبان ثابت نگهداشته شود و حضور نظامی امریکا در افغانستان در سطح کنونی حفظ شود.

در حالیکه تلاش‌ها برای تامین صلح در افغانستان جریان دارد، قدرت‌های بزرگ منطقه مانند چین و روسیه نیز در این روند دخیل شده اند.

آقای ستاوریدیس می‌گوید که چین در پی تامین منافع اقتصادی و تجارتی خود در منطقه است و از اینرو دست اندرکار روند صلح افغانستان است. اما به گفتۀ وی روسیه در پی دستیابی به اهداف پیچیده است.

او گفت: "روسیه خاطرۀ تلخ شکست در افغانستان را دارد و می‌خواهد که شاهد ناکامی امریکا نیز باشد... در عین حال، روسیه نمی‌خواهد که هرج و مرج و تروریزم به جمهوریت‌های آسیای میانه که بخشی از اتحاد شوروی پیشین بود، نفوذ کند...پوتین (رییس جمهور روسیه) بازی دوگانه را در افغانستان در پیش گرفته است. از یکسو حکومت اشرف غنی را حمایت می‌کند و از سوی دیگر به خاطر کشتن سربازان امریکایی انعام گذاشته است."

چندی پیش نشر گزارش‌ روزنامۀ نیویارک تایمز که گویا در مورد پرداخت پول انعامی از سوی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی مستقر در افغانستان، به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گزارش‌دهی شده بود، غوغای سیاسی را در واشنگتن به راه انداخت.

آقای ترمپ این گزارش را رد کرده و گفته است که گزارش ساختگی است تا به وی و حزب جمهوریخواه آسیب وارد شود.

چندین مقام حکومت امریکا گفته اند که به دلیل اینکه گزارش "انعام روسیه به طالبان" تایید شده نبود، در مورد آن به رییس جمهور ترمپ گزارش داده نشده است.

XS
SM
MD
LG