لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا: جنگ با القاعده پایان نیافته است 


کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده در نخستین پیامش به نیروهای مسلح این کشور گفته است که جنگ با گروه تروریستی القاعده پایان نیافته است.

آقای میلر در این پیام که دیشب ۱۳ نومبر (۲۳ عقرب) نشر شد گفته است: "در حالی که ما برای آینده آمادگی می‌گیریم. ما به پایان بخشیدن جنگی متعهد استیم که القاعده آنرا در سال ۲۰۰۱ به مرزهای ما آورد. این جنگ پایان نیافته است."

سرپرست وزارت دفاع امریکا افزوده است: "ما به شکست دادن القاعده و همکاران‌اش نزدیک شده ایم،‌ اما باید از اشتباهات گذشتهٔ خویش مبنی بر ندیدن پایان جنگ جلوگیری کنیم."

او نگاشته است که این "جنگ طولانی و قربانی‌های ما بزرگ" بوده است.

در این پیام آقای میلر گفت که اکنون مرحلهٔ مهم فرا رسیده است که در آن ایالات متحده تلاش‌هایش را از رهبری به نقش حمایوی تغییر می‌دهد.

او افزوده است "ما مردم جنگ دایمی نیستیم" و "تمامی جنگ‌ها باید خاتمه یابند".

با آنهم، سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته است که به چالش‌ها پاسخ داده شده است، پایان دادن به جنگ‌ها به مشارکت و از خودگذری نیاز دارد که امریکا در تحقق بخشیدن آن از هیچ چیزی دریغ نکرده است.

او گفته است که اکنون زمان آن فرارسیده است که نیروهای امریکایی به خاک شان برگردند.

اما در این پیام آقای میلر نامی از افغانستان برده نشده است.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که "باید شمار اندک باقیماندۀ مردان و زنان شجاع ما که در افغانستان سرگرم خدمت اند، تا کرسمس [عید میلاد مسیح] به خانه برگردند."

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رییس جمهور امریکا گفته است که تا اوایل سال ۲۰۲۱ شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت. اما او اظهارات آقای ترمپ را یک "دستور" نه بلکه "یک آرزو" خوانده است.

بر اساس توافقنامهٔ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال جاری امضا شد، نیروهای امریکایی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی افغانسان را ترک کنند. اما مقامات امریکایی گفته اند که خروج کامل نیروها بر اساس وضعیت در منطقه خواهد بود.

در این حال، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که هر گونۀ تصمیم خروج از افغانستان و تنظیم قوای ناتو در این کشور در مشورت با متحدان آن صورت خواهد گرفت و ماموریت این پیمان در افغانستان بر اساس وضعیت پایان خواهد یافت.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحهٔ ملی افغانستان گفته است که خروج پیش از وقت نیروهای امریکایی از افغانستان تاثیر گذار خواهد بود‌، اما موجب پیروزی یک جانب بر جانب دیگر نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG