لینک های دسترسی

Breaking News

فرهمند: دوستم علاقه ندارد حتا یک روز بیرون از افغانستان باشد


A boy reacts as dogs play along the riverbank of Pasig river in Manila, Philippines.
A boy reacts as dogs play along the riverbank of Pasig river in Manila, Philippines.

رئیس دفتر جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، می گوید که آقای دوستم علاقمند نیست که حتی یک روز هم در بیرون از کشور باشد، اما به گفتۀ وی "ممانعت های نامرئی" جلو برگشت جنرال دوستم را به افغانستان گرفته است.

عنایت الله بابر فرهمند، در صحبت با صدای امریکا گفت که حلقاتی در ارگ مانع برگشت جنرال دوستم به افغانستان می شوند. او از رویداد جلوگیری از نشست طیاره حامل جنرال دوستم به شهر مزار شریف به حیث ثبوت این ادعای خود یاد کرد.

آقای فرهمند افزود که ارگ می گوید "کشور های خارجی" مخالف برگشت جنرال دوستم به افغانستان اند، اما "کشور های خارجی" می گویند که برگشت معاون اول رئیس جمهور غنی یک مسئله داخلی بوده و به آنان ربطی ندارد.

جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان حدود یک سال پیش پس از آن به شهر انقره ترکیه رفت که از سوی احمد ایشچی، والی پیشین ولایت جوزجان به لت و کوب و آزار و اذیت جنسی متهم شد.

این اتهام ها علیه جنرال دوستم که وی آن را رد کرده است، سبب شد تا معاون اول ریاست جمهوری افغانستان برای چندین ماه به دفترش کارش نرود و در خانه اش به سر ببرد.

رولا غنی، بانوی اول افغانستان در سال گذشته میلادی اقامت جنرال دوستم را در خانه اش، حبس خانگی او خوانده بود و گفت که بالای او قانون تطبیق شده است. خانم غنی همچنین در آن زمان گفته بود که جنرال دوستم هیچ گونه وظیفه رسمی را به پیش نمی برد.

اما عنایت الله بابر فرهمند، رئیس دفتر جنرال دوستم گفت که آقای دوستم هنوز هم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بوده و نظام حمایت می کند.

آقای فرهمند افزود که عدم حضور جنرال دوستم در افغانستان نه تنها باعث حل "مشکلات" نشده بلکه به گفته او سبب افزایش ناامنی ها به ویژه در شمال افغانستان و گسترش نفوذ گروه طالبان و داعش در آنجا نیز شده است.

رئیس دفتر جنرال دوستم در پیوند به تشنج های اخیر بین ارگ و عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ گفت که آقای دوستم "حامی تمرکز زدایی قدرت و تامین مساوات و عدالت" در افغانستان است. او افزود که جنرال دوستم برای حل این بحران به ارگ ریاست جمهوری افغانستان پیشنهاد میانجیگری داده است.

آقای فرهمند گفت که همراه با باتور دوستم، پسر جنرال دوستم به ایالات متحده آمده است، هدف این سفرش را اشتراک در نخستین نمایش فلم سینمایی "دوازده نیرومند" و ملاقات با مقام های امریکایی خواند.

فلم "دوازده نیرومند" که به تازگی در سینما های امریکا به نمایش گذاشته شده، داستانی است که بر بنیاد رویداد های واقعی سال ۲۰۰۱ در افغانستان نوشته شده و جنگ ایتلاف شمال را با حمایت امریکا بر ضد گروه طالبان به تصویر می کشد.

رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان، حلقات درون ارگ را به ممانعت از برگشت دوستم متهم می‌کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:07 0:00

XS
SM
MD
LG