لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا: روند پذیرش موقت افغان‌ها در امریکا 'متناقض' است


نمای یکی از دفاتر ادارهٔ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS)
نمای یکی از دفاتر ادارهٔ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS)

ده ها عضو کانگرس ایالات متحده روز دوشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) طی نامه‌ای از روند پذیرش درخواست‌های مهاجرت افغان‌ها بر اساس برنامۀ اقامت موقت بشردوستانه شکایت کردند.

ادوارد جی مارکی وست مولتون، عضو مجلس نمایندگان امریکا در راس ۵۳ عضو کانگرس امریکا با نشر نامه‌ای به وزارت امنیت داخلی و ادارهٔ‌ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS) گفته اند که روند رسیدگی به درخواست بیش از ۳۰هزار شهروند افغان که برای اقامت موقت در امریکا درخواست داده اند،‌ به گونهٔ متناقض پیش برده می‌شود.

این قانون‌گذاران ایالات متحده همچنین از ادارهٔ مهاجرت امریکا تقاضا کردند تا درخواست این شهروندان افغانستان را به سرعت رسیدگی کند.

در بخشی از این نامه آمده است،‌ افغان‌هاییکه برای اقامت موقت درخواست داده اند، از وضع معیار‌های جدید و دشوار برای اثبات سطح تهدید به زندگی‌شان خبر داده اند. شماری از این افغان‌ها هنوز هم در داخل افغانستان به سر می‌برند و شماری از آنان به کشور ثالث جابجا شده اند.

اعضای کانگرس ایالات متحده در این نامه همچنین گفته اند: "ده‌ها هزار شهروند افغانستان با خانواده‌های‌شان به گونهٔ غم‌انگیزی حالا با آزار و اذیت و تهدید به مرگ از سوی طالبان مواجه اند."

این قانون‌گذاران همچنین گفته اند که شماری از افغان هاییکه به کشور ثالث رفته اند، اکنون با اخراج اجباری رو به رو اند.

آنان از ادارات ذیربط خواسته اند تا اطمینان دهند که همۀ افغان‌های آسیب‌پذیر از جمله کسانیکه در کشور‌های ثالث به سر می‌برند، اجازهٔ اقامت موقت ایالات متحده را به دست آرند تا در بلاتکلیفی قانونی به سر نبرند.

قبل بر این،‌ شماری از وکلای مهاجرت و گروه‌های حامی حقوق مهاجران گفته بودند که ادارهٔ خدمات مهاجرت امریکا ممکن بسیاری درخواست‌های مهاجرت بر اساس حس بشردوستی یا اقامت موقت (Humanitarian Parole) را رد کند.

بر اساس دستور العمل ۲۰۱۷ میلادی،‌ ادارهٔ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده به افرادی که به دلیل خشونت عمومی با ترس از آسیب مواجه اند، بر اساس حس بشردوستانه، اقامت موقت می‌دهد.

اما این اداره، معیار‌ها را برای شهروندان افغانستان تغییر داده و از شخص ثالث می‌خواهد تا در مورد شدت تهدید در مورد فرد مورد نظر (متقاضی اقامت موقت در امریکا) شواهد و مدارک ارایه کند.

گروه‌های حامی حقوق مهاجران و پناهجویان گفته اند که اداره مهاجرت امریکا باید این شرایط را آسان‌تر ساخته و هر چه زودتر زمینهٔ بیرون‌شدن افغان‌های در معرض خطر را از افغانستان مساعد کند.

این ویزه برای آن دسته از شهروندان خارجی در نظر گرفته شده که از طریق مهاجرت، و ویزه رایج به امریکا آمده نمی‌توانند، اما نیاز دارند که کشورهای شان‌ را ترک کنند.

در جمع متقاضیان اقامت موقت، فعالان سیاسی و اجتماعی، دانشمندان، کارمندان حقوق‌بشری، وکلای مدافع، سارنوالان،‌ قضات و سایر افراد شامل اند که زندگی‌ شان در کشور‌شان با خطر و آزار و اذیت مواجه است.

اداره مهاجرت امریکا طی سه ماه گذشته بیش از ۳۰هزار درخواست برای کسب اقامت موقت بشردوستانه از سوی افغان‌ها دریافت کرده است.

ویکتوریا پامر، یک سخنگوی اداره مهاجرت ایالات متحده،‌ حدود دو هفته قبل به صدای امریکا گفت که این اداره از اول ماه جولای امسال تا اکنون، بیش از ۱۱۵ درخواست افغان‌هایی را منظور کرده است که در بیرون از امریکا به سر می‌بردند.

اما او به این پرسش صدای امریکا که این اداره تا اکنون چند درخواست افغان‌ها برای کسب اقامت مشروط را رد کرده است، پاسخ نداد.

فیس ویزه اقامت موقت برای هر عضو خانواده صرف نظر از سن و سال، ۵۷۵ دالر امریکایی است. فعالان طرف‌دار پناهجویان می‌گویند، ادارهٔ خدمات مهاجرت‌ ایالات متحده فقط در چند ماه گذشته چندین میلیون دالر از متقاضیان فیس گرفته است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اوسط اگست، ایالات متحده نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر را از افغانستان تخلیه کرد که اکثر شان شهروندان آسیب‌پذیر افغان بودند.

با گذشت بیش از چهار ماه از تسلط مجدد طالبان، هنوز هم روزانه هزاران نفر افغانستان را ترک می‌کند. فقر اقتصادی، بیکاری، قوانین سخت‌گیرانهٔ طالبان و ترس از حس انتقامجویی طالبان از عوامل عمدهٔ این مهاجرت‌ها به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG