لینک های دسترسی

Breaking News

روند رسیدگی به شکایات در وقت قانونی پایان نخواهد یافت


کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان گفته است که در مهلت تعیین شده، به تمام شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کرده نمی‌تواند.

نظر به تقویم انتخاباتی، آخرین مهلت قانونی برای رسیدگی به شکایت‌ها دوشنبۀ آینده تعیین شده است.

محمدقاسم الیاسی، کمیشنر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به صدای امریکا گفت که از لحاظ قانونی آنها برای رسیدگی به تمامی شکایت‌ها در مرحله نخست، پانزده روز کاری فرصت دارند.

اما او افزود که با خاتمه‌یافتن این فرصت، ۹۵ درصد روند رسیدگی به شکایات پایان خواهد یافت.

کمیسیون شکایات انتخاباتی تایید کرد که در شماری از ولایت‌ها به دلیل بیشتربودن شکایات در مورد نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان، کارها با تاخیر مواجه است.

زرمینه کاکر، یکی از سخنگویان این کمیسیون به صدای امریکا گفت: "متاسفانه به اساس اینکه حجم شکایات بسیار زیاد بود، ما از قبل بیان کرده بودیم که حجم بیشتر از شکایات شاید باعث این شود که روند کمی به تعویق بیفتد".

بر اساس آمار کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود ۱۶۵۰۰ شکایت را در آن کمیسیون ثبت کرده اند.

بر اساس تقویم انتخاباتی، ثبت شکایات در مورد نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در چهارم جدی پایان یافت.

خانم کاکر افزود که تا اکنون در اکثر ولایت‌ها بررسی‌ شکایت‌ها پایان یافته و در مرحله تحلیل قرار دارد، در بیشتر ولایت‌ها نیز در مورد شکایت‌ها تصمیم گرفته شده؛ اما ابلاغ نگردیده است.

بر اساس اسنادی که به دسترس صدای امریکا قرار گرفته، بررسی شکایت‌ها در ۲۷ ولایت تکمیل شده، در ولایت‌های سرپل و پنجشیر تصمیم در مورد شکایت‌ها ابلاغ شده است.

سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افزود که هنوز هم در کابل و هلمند بررسی شکایت‌ها جریان دارد: "تا روز شنبه و یکشنبه (هفتۀ آینده) نهایتاً تلاش همکاران ما بر این خواهد بود که نتیجه بررسی خود را با مردم افغانستان شریک بسازیم".

معلومات این کمیسیون نشان می‌دهد که در نتیجه بررسی شکایت‌ها تصمیم گرفته شده که آرای ۸۷۰ محل در چندین ولایت به بازشماری و تفتیش برود.

XS
SM
MD
LG