لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا یک میلیاردیورو به افغانستان و همسایه‌‌‌هایش کمک می‌کند


مقر کمیسیون اتحادیهٔ اروپا
مقر کمیسیون اتحادیهٔ اروپا

اتحادیهٔ اروپا می‌گوید که ۷۰۰ میلیون یورو (۸۰۹.۲ میلیون دالر‌) کمک اضطراری را به افغانستان و کشورهای همسایهٔ آن فراهم خواهد کرد.

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا روز سه شنبه ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) پیش از اجلاس سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان (گروه جی – ۲۰) ضمن اعلان این کمک گفت: "ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی بزرگ بشری و اقتصادی-اجتماعی در افغانستان به خرچ دهیم."

پیش از این نیز اتحادیه اروپا ۳۰۰ میلیون یورو کمک را برای جلوگیری از فروپاشی خدمات اساسی و اتمام مواد غذایی در افغانستان تعهد کرده بود که با این کمک جدید مجموعه کمک‌های این اتحادیه به ۱ میلیارد یورو می‌رسد.

نشست رهبران گروه جی -۲۰ امروز ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) تحت رهبری ماریو دراگی، صدراعظم ایتالیا پیرامون بحران افغانستان برگزار می‌شود.

این در حالی است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نگرانی جدی از بروز بحران بشری در آن کشور به میان آمده است.

نشست مجازی رهبران جی-۲۰ در مورد نیازمندی به کمک‌های بشری به مردم افغانستان، نگرانی‌های امنیتی و خروج مصوون هزاران همکار افغان کشور‌های غربی از آن کشور تمرکز خواهد کرد.

اما خانم فون درلاین افزود که ابتدا باید گروه طالبان پنج شرط اتحادیهٔ‌اروپا را تضمین کنند؛ جلوگیری از تبدیل شدن مجدد افغانستان به لانهٔ تروریستان، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، حاکمیت قانون و آزادی رسانه‌ها، اجازه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و اجازهٔ خروج به افغان‌های که می‌خواهند این کشور را ترک کنند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد یکبار دیگر هشدار داد که با گذشت هر روز، بحران بشری در افغانستان در حال افزایش است و این سازمان از جامعه جهانی خواسته است به کمک‌های شان به مردم این کشور ادامه دهند.

انتونی گوتیرش، سرمنشی ملل متحد گفته است که این بحران دست‌کم، ۱۸ میلیون نفر را در افغانستان متاثر خواهد کرد. دفتر رسانه‌های ملل متحد ناوقت روز دوشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) با نشر بیانیه‌ای به نقل از آقای گوتیرش گفته است که این سازمان به تلاش‌هایش برای کمک به نیازمندان در افغانستان ادامه می‌دهد.

سازمان ملل متحد همچنین هشدار داده است در صورتیکه جامعه جهانی برای کمک به افغان‌های نیازمند در این کشور وارد عمل نشود، نه تنها مردم افغانستان بلکه همۀ جهان هزینه سنگینی را در آینده خواهند پرداخت.

XS
SM
MD
LG