لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ خواهان کمک‌های بشری بیشتر به افغانستان شد


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید که این کشور در حال حاضر به کمک‌های بشری بیشتر نیاز دارد و از جامعه جهانی خواستار ادامۀ کمک‌ها به افغانستان شده است.

این کمیته روز دوشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) در صفحۀ تویترش نگاشته است: "ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم به کمک‌های خود در بخش‌های که به آن اشد ضرورت است مانند دسترسی به مراقبت‌های صحی و خدمات اساسی ادامه دهند."

کمیتۀ صلیب سرخ در حالی خواستار ادامۀ کمک‌ها به افغانستان شده است که نمایندگان امریکا و طالبان در قطر برای نخستین بار پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان دیدار و گفتگو کردند. فراهم آوری کمک‌های بشری ایالات متحده برای مردم نیازمند در افغانستان یکی از مواردی بود که میان مقام‌های ایالات متحده و طالبان در دوحه روی آن بحث صورت گرفت.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه گفته است که نمایندگان ایالات متحده گفته اند که آنان کمک‌های بشری را نه تنها برای مردم نیازمند افغانستان فراهم خواهند کرد، بلکه برای سایر سازمان‌های کمک رسانی شرایط را مساعد خواهند کرد تا آنان نیز بتوانند کمک‌های‌شان را برای نیازمندان در افغانستان فراهم کنند.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر که نیم جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهد،‌ به خاطر ادامهٔ بقای‌شان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان این کشور با بحران اقتصادی مواجه شد و پیش از این، سازمان‌های بین‌المللی، به ویژه ملل متحد از احتمال به میان آمدن فاجعۀ انسانی در این کشور هشدار داده بود.

سازمان ملل متحد به تاریخ پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) گفت که در حال حاضر، ۳.۲ میلیون کودک افغان با خطر جدی سو تغذی مواجه اند. این سازمان همچنین هشدار داده است که تا اخیر سال جاری میلادی، نیمی از کودکان زیر سن پنج سال از این مشکل صحی رنج خواهند برد.

کمک‌های بشری ایران

سفارت ایران در کابل از ارسال کمک‌های بشردوستانه به مجروحین و خانواده‌های قربانیان حملۀ اخیر در کندز خبر داده است. این سفارت افزوده که یک طیارۀ حامل کمک‌های بشردوستانه امروز تهران را به مقصد کندز ترک می‌کند.

یک مهاجم داعش روز جمعه، حملۀ انتحاری را بر یک مسجد شیعیان در کندز انجام داد که به گفتۀ طالبان در این حمله ۴۶ نفر کشته و دست‌کم ۱۴۳ نفر زخمی شدند، هرچند برخی منابع شمار کشته شدگان این حمله را حدود ۱۰۰ نفر گزارش داده اند.

XS
SM
MD
LG