لینک های دسترسی

Breaking News

ایتالیا نشست گروه جی-۲۰ در مورد افغانستان را میزبانی می‌کند


ماریو دراگی، صدراعظم ایتالیا، پس از تلاش های زیاد توانست این نشست را برگزار کند، زیرا کشور های مختلف در مورد تعامل با طالبان دیدگاه های متفاوت دارند
ماریو دراگی، صدراعظم ایتالیا، پس از تلاش های زیاد توانست این نشست را برگزار کند، زیرا کشور های مختلف در مورد تعامل با طالبان دیدگاه های متفاوت دارند

ماریو دراگی، صدراعظم ایتالیا، روز سه شنبه ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) نشست ویژۀ ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان (جی-۲۰) پیرامون بحران افغانستان را میزبانی می‌کند.

این نشست رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در حالی برگزار می‌شود که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نگرانی جدی از بروز بحران بشری در آن کشور به میان آمده است.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ وارد کابل شدند و مردم افغانستان حتا پیش از تسلط طالبان با مشکلات جدی اقتصادی، فقر و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کردند و حال اقتصاد این کشور جنگ‌زده در حالی فروپاشی است.

مشکلات اقتصادی و فقر موجب شده تا موجی از شهروندان افغانستان کشور‌شان را ترک کنند، وضعیتی‌که موجب نگرانی کشور‌های اروپایی نیز شده است.

نشست مجازی رهبران جی-۲۰ در مورد نیازمندی به کمک‌های بشری به مردم افغانستان، نگرانی‌های امنیتی و خروج مصوون هزاران همکار افغان کشور‌های غربی از آن کشور تمرکز خواهد کرد.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که فراهم‌آوری کمک عاجل بشری برای مردم آسیب‌پذیر، به ویژه زنان در آستانۀ فصل زمستان در اولویت این نشست قرار دارد.

انتظار می‌رود که انتونی گوتیرش، سرمنشی ملل متحد، نیز در این نشست مجازی اشتراک کند و در مورد نقش این سازمان برای رسیدگی به بحران پیش آمده در افغانستان صحبت کند. در حال حاضر، بسیاری از کشور‌های غربی نمی‌خواهند به صورت مستقیم با طالبان رابطه برقرار کنند.

ایتالیا که در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه جی-۲۰ را بر عهده دارد، پس از تلاش‌های زیادی قادر شد این نشست را برگزار کند، زیرا پس از خروج توام با هرج و مرج قوای بین‌المللی از افغانستان، کشور‌های مختلف در مورد نحوۀ برخورد با طالبان دیدگاه‌های متفاوت دارند.

یک منبع دپلوماتیک به خبرگزاری رویترز گفته است که مشکل اصلی کشور‌های غربی با طالبان، چگونگی حکومت‌داری طالبان به ویژه عملکرد آنان در برابر زنان است. اما به گفتۀ این منبع، چین و روسیه گفته اند که آنان از پالیسی "عدم مداخله" در افغانستان پیروی می‌کنند.

حکومت چین به طور آشکار خواهان آزادی میلیاردها دالر سرمایۀ افغانستان از بانک های بین‌المللی شده و گفته است که این پول‌ها به کابل تحویل داده شود. اما تا حال مشخص نشده است که آیا رهبران گروه جی-۲۰ در مورد آزادسازی سرمایه‌های منجمد شدۀ افغانستان بحث خواهند کرد یا خیر.

بر اساس گزارش رسانه‌های چین، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و نرندرا مودی، صدراعظم هند، نیز در این نشست مجازی اشتراک خواهند کرد. اما شی جین پینگ، رییس جمهور چین در این نشست سهم نخواهد گرفت.

یک منبع دپلومایتک به خبرگزاری رویترز گفته است که رهبران ایران و پاکستان که همسایه‌های افغانستان استند، در این نشست مجازی دعوت نشده اند،‌ اما قطر که نقش عمدۀ را میان طالبان و کشور‌های غربی ایفا کرده است، در این نشست دعوت شده است.

XS
SM
MD
LG