لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد بار دیگر از بحران بشری در افغانستان هشدار داد


سازمان ملل متحد می‌گوید که با گذشت هر روز، بحران بشری در افغانستان در حال افزایش است و این سازمان از جامعه جهانی خواسته است به کمک‌های شان به مردم این کشور ادامه دهند.

انتونی گوتیرش، سرمنشی ملل متحد گفته است که این بحران دست‌کم، ۱۸ میلیون نفر را در افغانستان متاثر خواهد کرد. دفتر رسانه‌های ملل متحد ناوقت روز دوشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) با نشر بیانیه‌ای به نقل از آقای گوتیرش گفته است که این سازمان به تلاش‌هایش برای کمک به نیازمندان در افغانستان ادامه می‌دهد.

در بیانیه آمده است: "ما باید راه‌هایی را برای ایجاد وضعیتی که به افغان‌های متخصص و کارمندان ملکی اجازه دهد تا کارشان را برای خدمت به مردم افغانستان انجام دهند، جست‌جو نماییم. ما از جهان می‌خواهم تا وارد عمل شود و برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان اقدام کند."

ملل متحد از تلاش‌های کارمندان افغان این سازمان برای رسیدگی و کمک به نیازمندان در افغانستان قدردانی کرده و گفته است که در هفته‌های اخیر به هزاران نفر متاثر از جنگ و خشک‌سالی کمک شده است.

بر اساس معلومات این سازمان، نهادهای ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی تا رسیدن فصل زمستان تلاش‎ خواهند کرد کمک‌های شان را برای نیازمندان در این کشور برسانند.

ملل متحد از کاهش واقعات حوادث در جریان عملیات کمک‌های بشردوستانه در هفته‌های اخیر در این کشور ابراز خرسندی کرده و گفته است که در صورت نیاز آنان از طالبان کمک می‌گیرند.

در این بیانیه همچنین آمده است: "کمک‌های بشری جان انسان‌ها را حفظ می‌کند. اما اگر اقتصاد افغانستان سقوط کند، این موضوع مشکلی را حل نخواهد کرد. ما همچنان نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که هر چه در توان داریم برای جلوگیری از سقوط اقتصادی این کشور انجام دهیم."

ملل متحد اضافه کرده است که با راکد شدن دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا و توقف کمک‌های انکشافی، اقتصاد این کشور در حال فروپاشی قرار دارد.

این سازمان تاکید کرده است که در حال حاضر، بانک‌ها در حال بسته شدن قرار دارند و خدمات ضروری، به شمول مراقبت‌های صحی در بسیاری از مناطق به حالت تعلیق درآمده است.

سازمان ملل متحد همچنین هشدار داده است در صورتیکه جامعه جهانی برای کمک به افغان‌های نیازمند در این کشور وارد عمل نشود، نه تنها مردم افغانستان بلکه همۀ جهان هزینه سنگینی را در آینده خواهند پرداخت.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ایالات متحده پس از خروج کامل از این کشور، نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان را در امریکا منجمد کرد.

این در حالی است که دو روز پیش نمایندگان امریکا و طالبان در قطر در مورد فراهم آوری کمک‌های بشری ایالات متحده برای مردم نیازمند در افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه گفته است که نمایندگان ایالات متحده گفته اند که آنان کمک‌های بشری را نه تنها برای مردم نیازمند افغانستان، بلکه برای سایر سازمان‌های کمک رسانی شرایط را مساعد خواهند کرد تا آنان نیز بتوانند کمک‌های‌شان را برای نیازمندان در افغانستان فراهم کنند.

پیش از این جامعۀ جهانی در کنفرانسی در سویس تعهد کرد که به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دالر مساعدت بشری را برای مردم افغانستان فراهم می‌کند.

این کنفرانس که به تاریخ ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) به میزبانی ملل متحد در شهر ژنیو برگزار شد، خواستار کمک بشری ۶۰۶ میلیون دالری برای جلوگیری از فاجعۀ بشری در افغانستان شده بود.

XS
SM
MD
LG