لینک های دسترسی

Breaking News

چندین نمایندۀ اروپایی خواستار دعوت از احمد مسعود در پارلمان اروپا شدند


بیست عضو پارلمان اروپا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را پیشنهاد کرده اند تا احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت ملی افغانستان به پارلمان اروپا دعوت شود.

قرار است این قطع‌نامه که در آن در مورد آیندۀ افغانستان و "تلاش طالبان برای محروم ساختن افغان‌ها از حقوق و آزادی‌های اساسی شان" ابراز نگرانی شده است، روز پنجشنبه در پارلمان اروپا به رای‌گیری گذاشته شود.

علی میثم نظری، مسوول روابط خارجی جبهۀ مقاومت ملی افغانستان نیز در پیامی در فیسبوک گفته است که از آقای مسعود دعوت می‌شود تا پیام خود را به اروپا و جهان بیان کند.

این ۲۰ عضو پارلمان اروپا در پیش‌نویس قطع‌نامۀ پیشنهادی شان گفته اند که طالبان در افغانستان از طریق زور به قدرت رسیده و کابینۀ سرپرست آن گروه نه همه‌شمول، نه مشروع و نه‌هم پاسخگو به مردم افغانستان است و حتا شماری از اعضای این کابینه مسوول اعمال تروریستی و درج فهرست تحریم‎های ملل متحد و فهرست افراد زیر پیگرد ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا اند.

این ۲۰ عضو پارلمان اروپا گفته اند شرایط لازم برای به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان برآورده نشده و تاکید شده است که ارتباطات با طالبان نباید منجر به لغو تحریم‌ها بر اعضای این گروه شود.

اعضای پارلمان اروپا همچنین گفته اند که پاکستان طالبان را در جنگ بر ضد جبهۀ مقاومت ملی در پنجشیر با اعزام نیروهای ویژه و حمایت هوایی کمک کرده است.

پنجشیر آخرین ولایت افغانستان است که طالبان برای تصرف آن با نیروهای جبهۀ مقاومت ملی درگیر جنگ شدند و هنوز هم نیروهای جبهۀ مقاومت ملی در بخش‌هایی از این ولایت مستقر اند. در جریان جنگ پنجشیر گزارش‌هایی نیز وجود داشت که گویا طیاره‌های پاکستانی مواضع جنگجویان مقاومت را هدف حملات قرار داده است. اما گروه طالبان و پاکستان این گزارش ها را رد کرده اند.

اعضای پارلمان اروپا ضمن ابراز یاس به خاطر ناکامی رهبریت محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفته اند که باید در مورد ادعاهایی مبنی بر دزدی پول مردم افغانستان توسط آقای غنی تحقیقات شود.

شماری از رسانه‌ها گزارش دادند که محمد اشرف غنی هنگام ترک کردن قصر ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست "۱۶۹ میلیون دالر" را با خود برده است. اما آقای غنی گفته است که "این اتهامات کاملاً و مطلقاً دروغین است."

آقای غنی گفته است که خودش و همسرش در خصوص ملکیت‌های شان راستکار بوده و تمام سرمایه‌های شان را به مردم آشکار کرده اند. او ابراز آمادگی کرده است تا ملل متحد یا کدام مفتش مستقل دیگر در مورد کارنامۀ مالی و جایداد وی بررسی کند.

با اشاره به وضعیت وخیم بشری و اقتصادی در افغانستان، در این قطعنامه تاکید شده است که اتحادیه اروپا و جامعۀ جهانی برای جلوگیری از وخامت وضعیت بشری در افغانستان و رسیدگی به افغان‌های نیازمند به کمک، به ویژه پنجشیر که در محاصرۀ طالبان قرار دارد، از طریق سازمان‌های غیر دولتی و نهادهای ملل متحد دست به کار شوند.

در صورتیکه این قطع‌نامۀ ۳۶ ماده‌ای از سوی قانونگذاران پارلمان اروپا تایید شود، احمد مسعود، پس از پدرش احمد شاه مسعود، دومین رهبر جبهۀ مقاومت ملی افغانستان خواهد بود که در پارلمان اروپایی سخنرانی می‌کند.

احمد شاه مسعود، فرمانده ایتلاف ضد طالبان در سال ۲۰۰۱ به دعوت نیکول فانتین، رئیس پیشین اتحادیه اروپا در پارلمان اتحادیه اروپا سخنرانی کرد.

XS
SM
MD
LG