لینک های دسترسی

Breaking News

جبهۀ مقاومت: حملات طالبان بر پنجشیر در سه استقامت شکست خورد


اعضای جبهۀ مقاومت در ولایت پنجشیر مدعی اند که حملات طالبان بر آن ولایت را که از استقامت‌های کوتل خاواک، جبل سراج و گلبهار راه اندازی شده بود، در هم شکسته اند.

فهیم دشتی، عضو جبهۀ مقاومت روز چهارشنبه اول سپتمبر (دهم سنبله) با ارسال یک پیام ویدیویی به رسانه‌ها به زبان انگلیسی گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته طالبان از مسیر ولسوالی اندراب ولایت بغلان بر کوتل خاواک ولایت پنجشیر حملاتی را انجام داده اند.

آقای دشتی ادعا کرده است که در این حملات که طالبان "حتا یک کیلومتر هم" پیشروی نداشته اند، ۴۰ جنگجوی طالبان کشته، ۳۵ جنگجوی این گروه زخمی شده و چهار هاموی و دو عراده موتر رنجر آن گروه از بین برده شده است.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفته است که جنگجویان این گروه در اطراف پنجشیر هدف حمله قرار گرفته و به گفتۀ وی در این درگیری‌ها طالبان در مناطقی از ولایت پنجشیر پیشروی داشته اند.

آقای مجاهد گفته است: "آنها بالای مجاهدین ما حمله کرده بودند. مجاهدین ما در حومه ولایت پنجشیر استند. ما را به واکنش مجبور ساختند. مجاهدین ما پیشروی هم دارند. خاواک گرفته شده، همچنان پوسته‌های مختلف در جبل‌السراج هم گرفته شده. پیشروی ادامه دارد."

اما فرماندهان جبهۀ مقاومت مردمی در اندراب و جبل سراج طالبان را به انجام حملات متهم می‌کنند؛ حملاتی که به گفتۀ آنان با تلفات سنگین طالبان دفع شده است.

یک فرمانده جبهۀ مقاومت که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که طالبان پس از چاشت چهارشنبه، از مسیر گلبهار و جبل سراج نیز بر ولسوالی شتل ولایت پنجشیر حملاتی را انجام داده اند که در این نبرد ۲۰۰ جنگجوی طالبان کشته و ۶۰ جنگجوی آن گروه اسیر شده اند.

سه منبع مختلف در ولسوالی‌های سه گانۀ اندراب –بنو، ده صلاح و پل‌حصار - به صدای امریکا گفتند که طالبان افزون بر اینکه از غیرنظامیان در این ولسوالی‌ها به صفت سپر انسانی استفاده می‌کنند، هر زمانیکه تلفات می‌بینند، به روستاها رفته اقدام به کشتار غیرنظامیان می‌کنند. این منابع تا کنون کشته شدن ۶۰ نفر به شمول زنان و کودکان را توسط جنگجویان طالبان تایید کرده اند.

با اینحال، طالبان وقوع درگیری‌ها در اندراب را تایید کرده اند اما ادعاها مبنی بر کشتار غیرنظامیان از سوی جنگجویان این گروه را رد کرده اند.

از سوی دیگر، امیر خان متقی، رییس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان با نشر پیامی در شبکه‌های اجتماعی خطاب به مردم پنجشیر گفته است که مسلۀ آن ولایت باید از ورای گفتگو حل شود و به گفتۀ وی نباید مردم پنجشیر از امنیت برخوردار نبوده و در تکلیف باشند.

آقای متقی گفته است که طالبان هم از طریق تماس‌های رو در رو و هم از طریق تماس‌های تلیفونی خواستار تفاهم با جبهۀ پنجشیر شده اما به گفتۀ وی این تلاش‌ها تا کنون نتیجه نداده است. او مردم پنجشیر را ترغیب کرده است تا به کسانیکه خواستار جنگ اند تفهیم شود که دیگر جنگ بس است.

صدای امریکا این ادعاهای مسوولان جبهۀ مقاومت پنجشیر و گروه طالبان را مستقلانه تایید کرده نمی‌تواند.

پنجشیر در حدود ۸۰ کیلومتری شمال کابل، یگانه ولایتی است که طالبان تا اکنون نتوانسته اند آن را تصرف کنند. مخالفان طالبان در پنجشیر که خود را "جبهه مقاومت ملی" نام نهاده اند، زیر رهبری احمد مسعود تشکیل شده است.

XS
SM
MD
LG