لینک های دسترسی

Breaking News

در روند تخلیه از افغانستان کدام کشورها سهیم بوده اند؟


پس از آنکه طالبان بر اکثریت ولایت‌های افغانستان، به شمول کابل مسلط شدند، ایالات متحده و سایر کشورها تلاش دارند تا شهروندان شان و افغان‌هایی را که در دو دهۀ گذشته با آنان همکار بوده اند، از افغانستان بیرون کنند.

در حالیکه چند روز بیش به ضرب الاجل خروج نیرهای خارجی از افغانستان ۳۱ اگست باقی نمانده است این کشورها عملیات تخلیه را سرعت بخشیده اند.

قصر سفید روز پنجشنبه ۲۶ اگست (چهارم سنبله) گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۳۴۰۰ نفر از افغانستان به خارج از آن کشور منتقل شده اند.

بر اساس آمار قصر سفید، از ۱۴ اگست تا کنون ۹۵۷۰۰ نفر و از پایان ماه جولای تاکنون ۱۰۱۳۰۰ نفر توسط نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان به بیرون از آن کشور منتقل شده اند که در این میان شهروندان خارجی و افغان‌های همکاران آنان و شهروندان آسیب‌پذیر افغان شامل اند.

ایالات متحده

وزارت دفاع ایالات متحده روز چهار شنبه گفت که اردوی امریکا در صورت تخلیه افراد از میدان هوایی کابل را الی تاریخ ۳۱ اگست ادامه خواهد داد، اما تخلیه سربازان و تجهیزات نظامی را در اولویت قرار می‌دهند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که از آغاز روند تخلیه از افغانستان تا کنون ۴۵۰۰ شهروند امریکا از افغانستان تخلیه شده و به گفتۀ وی هنوز هم ۱۵۰۰ امریکایی در افغانستان باقی‌ مانده اند.

بریتانیا

بریتانیا از تعیین زمان آخرین پرواز تخلیه خودداری کرده است، اما گفته است که نیروهای این کشور باید قبل از خروج سربازان امریکایی به تاریخ ۳۱ اگست، افغانستان را ترک کنند.

جیمس هیپی، فرمانده قوای مسلح بریتانیا روز پنجشنبه گفت که تاکنون بریتانیا ۱۲۲۷۹ نفر را از افغانستان تخلیه کرده است. در حال حاضر ۴۰۰ سرباز بریتانیایی در افغانستان حضور دارد.

آلمان

آلمان اعلام کرده است که پروازها را تا زمانی که ممکن است ادامه می‌دهد. اردوی آلمان تا اوایل روز پنجشنبه حدود ۵۱۹۳ نفر را در ۳۴ پرواز از افغانستان خارج کرده است.

وزارت دفاع آلمان روز چهار شنبه گفت که حدود ۲۰۰ شهروند آلمان در کابل باقی مانده اند و حدود ۵۴۰ شهروند آلمانی تخلیه شده اند.

در مجموع آلمان اعلام کرده است که ۱۰۰۰۰ نفر را شناسایی کرده که باید از افغانستان بیرون شوند. آنان شامل همکاران افغان قوای آلمانی، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر می‌باشند.

فرانسه

جین کستکس، صدر اعظم فرانسه گفته است که این کشور عملیات تخلیه از افغانستان را به روز جمعه ۲۷ اگست تکمیل می‌کند.

وزارت خارجهٔ فرانسه گفته است که تا روز چهارشنیه ۱۰۰ شهروند فرانسوی و ۲۰۰۰ افغان از افغانستان تخلیه شده و به این کشور رسیده اند.

قطر

قطر می‌گوید که تاکنون در تخلیه ۴۰ هزار نفر از افغانستان کمک کرده و تلاش‌ها برای تخلیه بیشتر مردم در هماهنگی با شرکای بین المللی در روزهای آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

البته قطر عملاً در پروازها برای انتقال سهیم نبوده بلکه برای کسانیکه از افغانستان بیرون می‌شوند زمینۀ ترانزیت و سرپناه موقت چند روزه را فراهم می‌کند.

بلجیم

الکساندر دی‌کرو، صدر اعظم بلجیم روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور عملیات تخلیه را پس از آنکه منابع امریکایی از احتمال حملهٔ انتحاری در میدان هوایی کابل گزارش دادند، به اتمام رسانید.

بلجیم در حدود ۱۴۰۰ نفر را از کابل تخلیه کرده و آخرین پرواز این کشور روز چهار شنبه از کابل به اسلام آباد بود.

ترکیه

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که این کشور کم از کم ۱۴۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده که ۱۰۰۰ تن آنان شهروندان ترکیه می‌باشند.

ترکیه همچنان خروج نیروهای نظامی خویش را از افغانستان آغاز کرده و قرار است نخستین گروه سربازان ترکی روز پنجشنبه به این کشور برسند.

پولند

متویش مورویتسکی، صدر اعظم پولند روز پنجشنبه گفت که این کشور ۹۰۰ نفر را از افغانستان که شامل ۳۰۰ زن و ۳۰۰ کودک است بیرون کرده است. او گفت که آخرین پرواز عملیات تخلیه صبح روز پنجشبنه به وارسا رسید.

هند

یک مقام حکومت هند به شرط فاش نشدن نامش گفت که هند تاکنون ۵۶۵ نفر را که اکثر آنان کارمندان سفارت هند و شهروندان این کشور اند از افغانستان خارج کرده است.

شماری از هندوها و سیک‌های افغانستان نیز شامل کسانی اند که توسط پروازهای نظامی از افغانستان به هند منتقل شده اند. تاکنون معلوم نیست که هند چه وقت عملیات تخلیه را متوقف می‌کند.

هنگری

تیبور بنکو، وزیر دفاع هنگری روز پنجشنبه ۲۶ اگست (چهارم سنبله) گفت که این کشور عملیات تخلیه را به پایان رسانیده و ۵۴۰ نفر را که شامل شهروندان این کشور و افغان‌های همکار با نیروهای هنگری می‌باشند، از افغانستان به بیرون منتقل کرده است.

دنمارک

وزارت دفاع دنمارک گفته است که این کشور روند تخلیه از افغانستان را روز چهارشنبه به پایان رساند. به گفتۀ این وزارت، دنمارک حدود ۱۰۰۰ نفر به شمول کارمندان دپلوماتیک و خانواده‌هایشان، ترجمانان، شهروندان دنمارک و شهروندان سایر کشورها را از افغانستان خارج کرده است.

اتریش

الکساندر شلنبرگ، وزیر خارجه‌ اتریش روز چهار شنبه گفت که این کشور در عملیات تخلیه سهیم نبوده و از کشور آلمان برای خارج کردن شهروندان خود کمک گرفته است. آقای شلنبرگ گفت که تاکنون ۸۹ شهروند این کشور از افغانستان خارج شده است.

سویس

وزارت خارجه سویس گفته است که تاکنون ۲۹۲ نفر را به کمک آلمان و ایالات متحده از افغانستان خارج کرده و ۱۵ شهروند دیگر این کشور در افغانستان به سر می‌برند اما کدام پرواز برای تخلیه آنان در نظر گرفته نشده است.

XS
SM
MD
LG