لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بریتانیا به شهروندانش: از میدان هوایی کابل دور باشید


بریتانیا در حالی به شهروندان اش این هشدار را داده است که ضرب الاجل تخلیه قوای بین المللی از افغانستان به تاریخ ۳۱ آگست پایان میابد
بریتانیا در حالی به شهروندان اش این هشدار را داده است که ضرب الاجل تخلیه قوای بین المللی از افغانستان به تاریخ ۳۱ آگست پایان میابد

حکومت بریتانیا امروز پنجشنبه ۲۶ آگست (چهارم سنبله) به شهروندان آن کشور مقیم افغانستان هشدار داد از میدان هوایی بین المللی کابل دوری کنند، زیرا "تهدید بلند حملهٔ دهشت افگنی" بر این میدان وجود دارد.

این موضوع را خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول مقام‌های وزارت خارجهٔ بریتانیا گزارش داده است. مقام‌های بریتانیایی از شهروندان آن کشور خواسته اند تا از میدان هوایی کابل به "ساحه دور و امن بروند و منتظر مشورهٔ بعدی باشند."

تا حال واضح نشده است که به چه تعداد شهروندان بریتانیایی در افغانستان به سر می‌برند. طیاره‌های نظامی بریتانیا در روزهای اخیر بیش از ۱۱ هزار نفر به شمول شهروندان آن کشور، شهروندان خارجی و ۷۰۰۰ هزار افغان همکار نظامیان و حکومت بریتانیا را از کابل به خارج از افغانستان انتقال داده اند.

حکومت بریتانیا پلان دارد تا ماموریت انتقال نظامی را قبل از اینکه قوای امریکایی به تاریخ ۳۱ آگست از افغانستان بیرون شود، تکمیل کند.

در همین حال پولند روند پرواز های تخلیهٔ خود از افغانستان را به دلیل تهدیدهای امنیتی متوقف کرده است.

قبل بر این، جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه شنبه ۲۴ آگست (دوم سنبله)‌ هشدار داد به هر اندازه که قوای امریکایی بیشتر در کابل باقی بماند، با تهدید بیشتر حملهٔ‌ تندروان داعش-خراسان مواجه خواهد شد.

آقای بایدن گفت: "هر روزی که در ساحه [میدان هوایی بین المللی کابل] باشیم، یک روز دیگر است که داعش-خراسان در صدد هدف قرار دادن میدان هوایی و حمله بر قوای ایالات متحده و متحدین ما خواهد بود‌."

مقام های ایالات متحده ۳۱ آگست را مهلت نهایی ماموریت تخلیه و انتقال نظامی تعیین کرده اند. اما برخی از کشورهای اروپایی از امریکا خواسته اند تا ضرب الاجل تعیین شده را تمدید کند.

باوجود این تقاضا ها، مقام های امریکایی گفته اند که تلاش می کنند تا روند تخلیه را تا ضرب الاجل تعیین شده تکمیل کنند.

در عین حال، طالبان مخالفت خود را به تمدید ضرب الاجل تعیین شده اعلام کرده اند و گفته اند که تمدید این مهلت به معنی "ادامهٔ اشغال" تلقی می شود.

ایالات متحده گفته است که از آخر ماه جولای تا حال، ۸۲ هزار نفر را از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده است.

اما هنوز هم هزاران شهروند خارجی و همکاران افغان آنان تلاش دارند تا قبل از پایان ضرب الاجل ۳۱ آگست افغانستان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG