لینک های دسترسی

Breaking News

یک فرمانده پیشین طالبان به محکمه‌ای امریکایی: من بی‎گناهم


تصویر نقاشی شده محکمه
تصویر نقاشی شده محکمه

یک فرمانده پیشین طالبان که از پیش در امریکا در بازداشت به سر می‌برد و به ارتکاب جرایم مرتبط به دهشت‌افگنی متهم است به روز جمعه ۱۵ اکتوبر( ۲۳ میزان) در یک محکمه فدرال در نیویارک اتهامات وارده بر خودش را رد کرد.

وزارت عدلیه امریکا هفته گذشته با نشر خبرنامه‌‌ای گفت که حاجی نجیب‌الله که به نام‌های نجیب‌الله نعیم، ابو طیب، عتیق‌الله و نثار احمد نیز معروف بود، هفتهٔ گذشته در محکمهٔ فدرال ایالت نیویارک به دست داشتن در حمله بر یک قطار موتر‌های امریکایی در افغانستان متهم کرد که در اثر آن،‌ چهار نفر، به شمول سه سرباز امریکایی و ترجمان افغان آنان کشته شده بودند.

این حمله در اواخر ماه جون سال ۲۰۰۸ میلادی در ولسوالی سیدآباد ولایت وردک توسط جنگجویان طالبان انجام شده بود.

نجیب‌الله که به زبان پشتو توسط ترجمان در محکمه صحبت می‌کرد گفت: "اتهامات وارد شده بر من بی‌اساس است. من هیچ یکی از این کارها را انجام نداده‌ام. داستان‌های زیادی دیگری پشت سر این اتهامات وجود دارد."

مارک گوم‌بانیر، وکیل مدافع آقای نجیب‌الله به خبرنگاران گفت که اثبات جرم علیه موکل‌اش در یک محکمۀ امریکایی بنابر دلایل متعدد "نامعقول" می‌باشد.

او گفت: "ما در محکمه به قاضی گفتیم، نمی‌توانیم یک فرد را در یک محکمۀ امریکایی به جرم قتلی محاکمه کنیم که درجریان جنگ که امریکا در افغانستان آغاز کرد، صورت گرفته باشد، و ما فکر می‌کنیم که این موقف ما درست و قانونی است و ما می‌خواهیم اتهامات وارده بر او را بر اساس این استدلال رد کنیم."

وکیل مدافع آقای نجیب‌الله همچنین افزود : "دفاعیه‌ای را که ما در برابر اتهامات وارده بر آقای نجیب‌الله ارایه خواهیم کرد در آن تذکر خواهیم داد که هزاران سرباز امریکایی و ده‌ها هزار از افراد وابسته به طالبان در جریان نبرد در افغانستان کشته شده اند و آقای نجیب‌الله یگانه کسی است که برای چنین یک رویدادی مورد پیگرد قرار می‌گیرد، و روی این اساس اتهامات وارده بر او را به چالش خواهیم کشید."

حاجی نجیب‌الله ۴۵ ساله، در ماه اکتوبر ۲۰۲۰ در اوکراین بازداشت شد و سپس به ایالات متحده انتقال داده شد و حال با ۱۳مورد اتهام مواجه است.

بر اساس اعلامیه وزارت عدلیه امریکا، افراد تحت امر حاجی نجیب‌الله در اواخر ماه اکتوبر ۲۰۰۸ میلادی یک هلیکوپتر نظامیان امریکایی را نیز در ولسوالی سیدآباد میدان وردک سقوط دادند؛ حادثهٔ که در آن آسیبی به این نظامیان نرسید.

این قوماندان پیشین گروه طالبان پیش از این به اختطاف یک خبرنگار امریکایی و دو همکار افغان وی نیز متهم شده بود.

طالبان که بار دیگر بر افغانستان مسلط شده اند، تا حال در این مورد تبصره نکرده اند.

در صورت که اتهام‌ها علیه حاجی نجیب‌الله به اثبات برسد، وی به حبس ابد محکوم خواهد شد.

XS
SM
MD
LG