لینک های دسترسی

Breaking News

اروپا درهای گفتگو با طالبان را باز نگه‌دارد – سیکورسکی


رادوسلاو سیکورسکی، نماینده پولند در پارلمان اروپا می‌گوید که اروپا باید درهای گفتگو با طالبان را باز نگه‌دارد و سعی کند رفتار این گروه را متعادل سازد.

آقای سیکورسکی، کمک به افغان‌ها به ویژه زنان افغان را مسوولیت مشترک خوانده و در مصاحبه با صدای امریکا گفت که اروپا باید برنامۀ ویژه برای کمک به پناهجویان افغان داشته باشد.

این سیاستمدار پولندی که رییس هیات روابط اروپا با ایالات متحده نیز است، ضمن انتقاد از نحوۀ خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و عملکرد "یک‌جانبۀ" واشنگتن در این زمینه گفت: "باید پایگاه هوایی بگرام را حفظ می‌کردیم. این پایگاه قابل دفاع بود...به این وسیله می‌توانستیم طالبان را زیر نظر داشته باشیم و شاید هم می‌توانست از فروپاشی سیاسی حکومت کابل جلوگیری کند."

با اینحال، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده که همواره از تصمیم‌اش مبنی بر خروج از افغانستان دفاع کرده است، در تازه ترین مورد، روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: "قدرت نظامی امریکا نباید به حیث ابراز مرجع نخست و نهایی باشد و نباید به مثابۀ پاسخی به هر مشکلی در سراسر جهان استفاده شود."

آقای سیکورسکی با این استدلال که در حال حاضر چین بزرگترین چالش برای امریکا است، در این مصاحبه گفت: "این امر ما را وادار ساخته تا به پرسش‌های اساسی فکر کنیم. با توجه به توافق دو حزبی در واشنگتن، آزمون شماره یک امریکا اکنون چین است نه اروپا. ما باید به این فکر کنیم که گرفتاری در آسیا در حدی امریکا را درگیر کند که امنیت اروپا، بیشتر به یک مسوولیت برای خود اروپایی ها مبدل شود."

اما رییس جمهور ایالات متحده خروج از افغانستان را گام لازمی برای متمرکز کردن پالیسی امریکا بر چالش‌های جهانی خواند؛ از سیستم‌های ضد دموکراسی گرفته تا همه‌گیری کروناویروس و تغییر اقلیم.

شرح کامل مصاحبه با رادوسلاو سیکورسکی را در اینجا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG