لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: جهان باید به طالبان فرصت بدهد


عمران خان، صدر اعظم پاکستان می‌گوید که جهان باید به طالبان به خاطر ایجاد یک حکومت مشروع و برآورده کردن وعده‌های این گروه، فرصت بدهد.

عمران خان در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان امریکا که روز چهارشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) نشر شد، بهترین راه برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان را تعامل با گروه طالبان عنوان کرد.

صدر اعظم پاکستان گفت که جامعه جهانی به خاطر رعایت حقوق زنان و ایجاد حکومت فراگیر، باید به طالبان مشوق هایی فراهم کند. تشکیل حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق اساسی بشری به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها از توقعات عمدۀ جامعۀ جهانی از طالبان است.

آقای خان در حالی با این صراحت خواستار فرصت و جلب مشوق به طالبان شده است که درست دو هفته پیش از مسلط شدن این گروه بر افغانستان،وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار افغان پیرامون عملکرد طالبان در افغانستان گفت: "ما سخنگوی طالبان نیستیم."

صدر اعظم پاکستان گفت که اگر طالبان موفق به ایجاد یک حکومت همه‎شمول شوند که در آن تمام جناح‌های افغانستان سهم داشته باشند، افغانستان پس از ۴۰ سال شاهد برقراری صلح خواهد بود.

اما او هشدار داد که اگر طالبان یک حکومت‌همه شمول را در افغانستان تشکیل نکنند، اینکار سبب آغاز یک هرج و مرج، بروز بزرگترین بحران بشری و وقوع کلانترین مشکل پناهجویان در افغانستان خواهد شد.

عمران خان گفت که طالبان به خاطر جلوگیری از بروز بحران بشری در افغانستان، در تلاش کسب کمک‌های بین المللی اند و به گفته وی، جامعه جهانی می‌تواند از این کمک ها برای سمت و سو دادن طالبان به سوی مشروعیت استفاده کند.

همزمان با این اظهارات صدر اعظم پاکستان، معید یوسف مشاور امنیت ملی آن کشور گفته است که ایالات متحده امریکا در ارزیابی مجدد روابط با پاکستان، باید به پیام مقام‎های پاکستانی گوش دهد.

انتونی بلنکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا روز دوشنبه به قانونگذاران امریکایی گفت که با در نظر داشت نقش پاکستان طی ۲۰ سال اخیر در افغانستان و نقشی که ایالات متحده امریکا می خواهد پاکستان طی سال های آینده در افغانستان بازی کند، واشنگتن در نظر دارد تا روابط اش را با اسلام آباد ارزیابی مجدد کند.

مقام‌های افغان و امریکایی بارها پاکستان را به حمایت و پناه دادن رهبران طالبان طی ۲۰ سال گذشته متهم کرده بودند، اتهامی که پاکستان آن را همواره رد می کرد.

مشاور امنیت ملی پاکستان همچنان در مورد منزوی ساختن افغانستان هشدار داد و خواستار کمک های جامعه جهانی به حکومت به رهبری طالبان در افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG