لینک های دسترسی

Breaking News

حکایت خبرنگاران افغان مقیم فرانسه از چگونگی کار خبرنگاری زیر حاکمیت طالبان


سمیع جهش خبرنگار افغان مقیم فرانسه 
سمیع جهش خبرنگار افغان مقیم فرانسه 

شماری از خبرنگاران افغان که در فرانسه پناهنده شده اند و تجربه کار زیر حاکمیت طالبان را دارند، می‌گویند هیچ رسانه در افغانستان اجازه ندارد که خبرها و گزارش‌ها را بدون مشورت طالبان نشر و پخش کنند.

سمیع جهش، خبرنگار افغان که از یک ماه به این سو در فرانسه زندگی می‌کند، به گفتهٔ خودش پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان در شش ماه سه بار بازداشت شده است. او میگوید که هیچ اراده بیرون شدن از افغانستان را نداشت اما طالبان آنقدر عرصه را برایش تنگ کردند که ناگزیر افغانستان را ترک کند.

جهش گفت: "متاسفانه شش ماه زیر حاکمیت طالبان کار کردم و طالبان کار خبرنگاری را به گونه‌ای رساند که هر رسانه در آخر روز خبرها و گزارش‌های خود را به وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌فرستاد و وزارت اطلاعات و فرهنگ تصمیم می‌گرفت که کدام خبر نشر شود و کدام خبر نشر نشود."

زهره نوا، که در یک رسانهٔ چاپی و آنلاین در کابل خبرنگار بود، از قندهار و ننگرهار در مورد کشته شدن نظامیان پیشین و وضعیت زنان گزارش تهیه کرده بود. او می‌گوید که نشر همین گزارشها خشم طالبان را برانگیخت و آنان در تلاش گرفتاری وی برآمده و حتا خانهاش را بازرسی کردند. نوا گفت که هنگام تلاشی وی در خانه نبود و طالبان تمام اسناد و مدارکش را نابود کردند.

نوا گفت: "ما هر روز با شکنجه روحی و روانی گرفتار بودیم، اتفاقات عجیب را تجربه کردیم ، تهدید، نظارت و بازداشت شدیم و حتا ناگزیر شدیم سرکار رفته نتوانیم و محدودیت‌های زیادی را بر ما وضع کردند."

زهرا نوا که حالا در پاریس، پایتخت فرانسه، زندگی می‌کند، میگوید که خبرنگاران در افغانستان آزادی ندارند و رسانهها زیر فشار طالبان خبرها و گزارش‌ها را به میل این گروه پخش میکنند.

او گفت: "اینها هیچ گونه آزادی را برای رسانه‌ها و خبرنگاران نگذاشته اند، هیچ رسانه در افغانستان آزادی ندارد و حق آزادی بیان وجود ندارد و هیچ گونه واقعه که اتفاق می‌افتد پوشش داده نمی‌شود و اگر رسانه واقعیت را پوشش بدهند، بازداشت و یا لت و کوب می‌شوند."

گرچه طالبان، همواره گفته اند که به آزادی بیان و فعالیت رسانهها ارج میگذارند اما فرار و زندانی کردن خبرنگاران و نیز توقف فعالیت شماری زیادی از رسانهها، عکس این ادعای آنان را به اثبات می‌رساند.

XS
SM
MD
LG