لینک های دسترسی

Breaking News

کار و حق تحصیل افغان‌ها؛ محور بحث رییس یوناما با مقام‌های طالبان


نمایندۀ ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان در دیدار با مقام‌های طالبان دربارۀ حقوق اساسی افغان‌ها برای کار و تحصیل صحبت کرده و خواهان توجه طالبان در این راستا شده است.

دیبرا لاینز، رییس یوناما، در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، همچنین بحران انسانی، چگونگی کار ملل متحد در افغانستان و نیازمندی‌های شهروندان افغانستان برای مقابله با چالش‌های بشردوستانه در این کشور را مورد بررسی قرار داده است.

یوناما ناوقت روز دوشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) گفته است که نمایندگان طالبان در این دیدار تاکید کردند که کارمندان زن در مراکز صحی افغانستان دوباره به کار شان برگشته اند و "تلاش‌ها در این بخش‌های جریان دارد." مقام‌های طالبان در این مورد معلومات نداده اند، ما گفته اند که "بسیار مهم است تا در این راستا شاهد پیشرفت‌ها باشیم."

طالبان با مسلط شدن بر افغانستان، مانع فعالیت زنان در اجتماع به ویژه در ادارات دولتی شده و در هفته‌های اخیر از کارمندان زن در این کشور خواستند که در خانه بمانند و از رفتن به کار خودداری کنند.

همچنین چند هفته پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان مکاتب پسران بازگشایی شد، اما دختران تنها در مکاتب ابتداییه اجازۀ ادامۀ دروس شان را یافتند و تا کنون دختران مکاتب متوسطه و لیسه از ادامۀ آموزش محروم مانده اند.

یوناما همچنین اضافه کرد که امیرخانه متقی، ‌وزیر خارجۀ طالبان اطمینان داده است که امنیت و مصوونیت تمامی کارمندان ملل متحد در افغانستان را رعایت خواهند کرد تا آنان بتوانند به کار خود در بخش‌های مختلف به ویژه افزایش کمک‎ رسانی بشر دوستانه در افغانستان ادامه دهند.

این در حالی است که پیش از این سازمان ملل متحد در آغاز سال جاری میلادی گفته بود که ۱۸ میلیون افغان که نیم نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند در حالی به کمک‌های بشری نیاز دارند که این کشور دومین خشکسالی را طی چهار سال اخیر تجربه می‌کند.

انتونيو گوتیرش، سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد، هفته گذشته گفت که افغانستان در ورطه یک بحران بی‌نظیر بشری قرار دارد و او تصمیم گرفته است که برای رسانیدن کمک به مردم باید با طالبان تعامل صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG