لینک های دسترسی

Breaking News

آیا سنای امریکا ترمپ را محکوم خواهد کرد؟


دموکرات‌های مجلس سنای کانگرس ایالات متحده در جریان محاکمۀ استیضاح دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا تلاش خواهند کرد تا سناتورهایی راکه وظیفۀ هیات منصفه را به دوش دارند، متقاعد کنند که ترمپ را به "تحریک شورش" بر مقر کانگرس متهم کنند.

مدیران استیضاح مجلس سنا و وکلای مدافع آقای ترمپ روز چهارشنبه ۱۰ فبروری (۲۲دلو) پس از آغاز روند محاکمه، هر کدام ۱۶ ساعت وقت خواهند داشت تا دلایل خویش را ارایه کنند. سپس سناتوران چهار ساعت وقت خواهند داشت تا در مورد قضیه از جوانب سوالات شانرا مطرح کنند.

در جلسۀ مجلس سنای ایالات متحده که ساعت ۱:۰۰ پس از چاشت سه شنبه نهم فبروری آغاز شد ۵۶ عضو مجلس ۱۰۰ عضوی سنای ایالات متحده به حمایت از محاکمۀ آقای ترمپ رای دادند.

در آغاز جلسۀ مجلس سنا، چند عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده که مدیران استیضاح آقای ترمپ بودند، دلایل خود را مبنی بر اینکه رییس جمهور پیشین باید محاکمه شود، ارایه کردند.

قانونگذاران دموکرات استدلال کردند که به تاریخ ششم جنوری، در حالیکه کانگرس سعی داشت نتایج انتخابات ریاست جمهوری را که در آن جو بایدن برنده اعلام شده بود، مهر تایید بزند، آقای ترمپ در همان لحظه در سخنرانی در جمع هوادارانش آنان را به "یورش بر مقر کانگرس" تشویق کرده بود.

اما تیم حقوقی رییس جمهور پیشین ایالات متحده با توجه به این که آقای ترمپ دیگر قدرت را در دست ندارد، محاکمۀ وی را " مغایر قانون اساسی" ایالات متحده خواندند.

ماه گذشته راند پاول، سناتور جمهوریخواه و از طرفداران سرسخت ترمپ تلاش کرد تا محکمه استیضاح را به دلیل مغایرت آن با قانون اساسی متوقف کند، اما پنج سناتور جمهوریخواه به ۵۰ سناتور دموکرات پیوسته و به حمایت از برگزاری محاکمۀ استیضاح آقای ترمپ رای دادند.

در رای گیری جدید روز سه شنبه، یک سناتور دیگر جمهوریخواه دیگر نیز به جمع سناتورانی پیوست که خواستار محاکمۀ استیضاح دونالد ترمپ استند.

با این حال، برای محکومیت آقای ترمپ باید دو سوم اعضای سنا اتهامات وارده بر وی را تایید کنند، به این معنا که کم از کم ۱۱ سناتور دیگر جمهوریخواه باید برخلاف آقای ترمپ رای بدهند.

تاکنون در تاریخ ایالات متحده هیچ رییس جمهور پس از ترک این سمت از سوی مجلس محاکمه نشده است. صرف نظر از نتیجۀ محاکمۀ استیضاح، دونالد ترمپ، یگانه رییس جمهور در تاریخ بیش از دو صد سال ایالات متحده است که در یک دور ریاست جمهوری دوبار استیضاح می‌شود.

یک هفته پس از یورش حامیان آقای ترمپ به مقر کانگرس، مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با ۲۳۲ رای موافق و ۱۹۷ رای مخالف آقای ترمپ را به اتهام "تحریک شورش" استیضاح کرد.

دونالد ترمپ تقاضای رسمی دموکرات‌ها برای گواهی دهی در دفاع خود را در جریان محاکمه استیضاح در مجلس سنا رد کرده است. انتظار می‌رود که روند محاکمۀ استیضاح دونالد ترمپ حدود یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

XS
SM
MD
LG