لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان فنلند به پیوستن زودهنگام با ناتو رای داد


پارلمان فنلند
پارلمان فنلند

پارلمان فنلند روز چهارشنبه اول مارچ (۱۰ حوت) با اکثریت قاطع به عضویت در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) رای مثبت داد و این احتمال را افزایش داد که پیش از سویدن با این پیمان بپیوندد.

قانونگذاران فنلندی در نشست روز چهارشنبه لایحه‌ای را با ۱۸۴ رای مثبت و هفت رای منفی تصویب کردند که براساس آن این کشور تمام شرایط عضویت در ناتو را می‌پذیرد.

سویدن و فنلند پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در ماه فبروری ۲۰۲۲، به خاطر هراس از حملات مشابه روسیه بر این دو کشور، سیاست های دیرینهٔ عدم تعهد نظامی خود را کنار گذاشتند و برای کسب عضویت ناتو درخواست دادند.

اما ترکیه پس از درخواست این دو کشور برای پیوستن به ناتو گفت که اگر این دو کشور به نگرانی‌های امنیتی انقره رسیدگی نکنند، ترکیه روند پیشبرد درخواست این کشورها برای پیوستن به پیمان اتلانتیک شمالی را متوقف خواهد کرد.

بر اساس مقررات ناتو، هر کشوری که بخواهد عضویت این پیمان را کسب کند، درخواست آن باید از سوی تمامی اعضای ناتو تصویب شود. اما از جمله ۳۰ عضو ناتو، تاکنون ۲۸ عضو آن برای پیوستن فنلند و سویدن به ناتو رای مثبت داده اند، در حالیکه هنگری و ترکیه هنوز پاسخ مثبت نداده اند.

با آنهم، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه ماه گذشته گفت که انقره می‌تواند درخواست فنلند را برای پیوستن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بپذیرد. اما افزود که از درخواست سویدن برای عضویت در این پیمان حمایت نخواهد کرد.

این لایحه باید توسط رییس جمهور فنلند امضا شود و پس از تصویب ترکیه و هنگری این کشور روند پیوستن با ناتو را طی خواهد کرد. اما تاکنون معلوم نیست که آیا فنلند به تنهایی برای پیوستن به ناتو به پیش خواهد رفت و یا منتظر سویدن، نزدیک‌ترین متحد سیاست خارجی و دفاعی خود، خواهد بود.

براساس قانون فنلند رییس جمهور این کشور باید در جریان سه ماه لایحه‌ای را که از طرف پارلمان تصویب می‌شود، امضا کند.

سایولی نینیستو، رییس جمهور فنلند هفتهٔ گذشته به خبرنگاران گفت که قصد دارد "به محض تصویب این قانون توسط پارلمان" آن را امضا کند، اما "اگر دلایل عملی وجود داشته باشد، می توانم صبر کنم".

ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات با فنلند و سویدن در نهم ماه مارچ از سر گرفته خواهد شد.

کشیدگی‌های میان انقره و استکهلم پس از آن اوج گرفت که راسموس پالودان، سیاست‌مدار راست‌گرای سویدنی، روز شنبه ۲۱ جنوری پس از کسب اجازه از سوی پولیس، نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه به آتش‌کشید.

ترکیه در آغاز از سویدن خواسته بود تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

اردوغان در سخنان تازه‌اش بار دیگر این خواست را تکرار کرد و گفت: "اگر مطلقاً خواستار پیوستن به ناتو استید، این تروریستان را به ما مسترد خواهید کرد. این تروریستان را به ما بفرستید تا شما بتوانید به ناتو بپیوندید." اما سویدن تا اکنون به این تقاضای ترکیه پاسخ مثبت نداده است.

سویدن از شبه‌نظامیان کرد سوریه موسوم به واحدهای حراست مردم (YPG) و شاخه سیاسی آن، حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) حمایت می‌کند و این سازمان‌ها توسط ترکیه بخشی از حزب کارگران کردستان (PKK) تلقی می‌شوند؛ حزبی که در دههٔ ۱۹۸۰ شورش علیه ترکیه را آغاز کرده و توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG