لینک های دسترسی

Breaking News

پنج کشور اروپایی خواهان ختم نا آرامی‌ها در بیت‌المقدس شدند


در نیجهٔ درگیری های چند اخیر میان فلسطینی ها و قوای اسراییلی در بیت المقدس ده ها فلسطینی کشته و زخمی شده اند
در نیجهٔ درگیری های چند اخیر میان فلسطینی ها و قوای اسراییلی در بیت المقدس ده ها فلسطینی کشته و زخمی شده اند

پنج کشور اروپایی روز سه شنبه ۱۹ اپریل (۳۰ حمل) در نشست شورای امنیت ملل متحد خواهان پایان ناآرامی میان فلسطینی‌ها و قوای اسراییل در بیت‌المقدس شدند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که پنج کشور اروپایی -ایرلند، فرانسه، استونیا، ناروی و البانیا- پس از نشست اضطراری شورای امنیت که در عقب در‌های بسته برگزار شد،‌ با نشر اعلامیه‌ای مشترک خواهان ختم نا آرامی‌‌ها در بیت‌المقدس شدند.

با وجودیکه چین و امارات متحدهٔ عرب خواهان نشست اضطراری شورای امنیت شدند،‌ از پیوستن به این اعلامیهٔ مشترک خودداری کردند.

در اعلامیه آمده است: "نیاز است تا خشونت‌ها [در بیت‌المقدس] به طور فوری متوقف شود. جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان باید در اولویت قرار بگیرد."

نشست اضطراری شورای امنیت چند روز پس از خشونت‌ها در اطراف مسجد اقصا واقع در بیت‌المقدس برگزار شد. خشونت‌ها در این منطقه که یهودیان آن را کوه معبد یا حرم مقدس شریف می‌نامند، در آخر هفته گذشته موجب زخمی شدند ۱۷۰ نفر شد.

این پنج کشور اروپایی "تمام اعمال تروریستی" به شمول حملهٔ راکتی روز دوشبنه از نوار غزه به سمت جنوب اسراییل را محکوم کردند،‌ راکتی که به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، قبل از رسیدن به هدف در هوا از بین برده شد.

در واکنش به این حملهٔ راکتی،‌ جت‌های جنگی اسراییل اوایل صبح سه شنبه ۱۹ اپریل‌(۳۰​ حمل)‌ یک رشته حملات هوایی را در جنوب نوار غزه انجام دادند.

مقام‌های اسراییلی گفتند که حملات هوایی آن کشور یک "پایگاه تولید تسلیحات" گروه حماس را هدف داده است. اما تا حال از تلفات احتمالی این حملات هوایی معلوماتی در دست نیست.

پس از سه ماه، این نخستین حملات سلاح سنگین میان اسراییل و فلسطین بود. در اعلامیهٔ این پنج کشور اروپایی همچنین آمده است که وخامت اوضاع امنیتی میان فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها نیاز به برگشت تعامل سیاسی را برای یک روند صلح با اعتبار برجسته می‌کند.

در همین حال، تور ونزلند، نمایندهٔ صلح ملل متحد برای شرق میانه، خواهان جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیزی شد که منجر به افزایش تنش میان اسراییل و فلسطین شود.

در هفته‌های اخیر، فلسطینی‌ها چندین حمله با چاقو را در شرق بیت‌المقدس و مناطق اشغالی کرانهٔ غربی انجام داده اند و شماری از مهاجمان مظنون توسط قوای امنیتی اسراییل کشته شدند.

خبرگزاری اسو شتیدپرس گزارش داده است که در اثر خشونت‌های چند هفتهٔ گذشته، ۲۶ فلسطینی توسط قوای اسراییلی در بیت‌القدس کشته شده اند.

اسراییل در وسط جنگ ۱۹۶۷ میلادی، کرانهٔ غربی را اشغال کرد و از آن به بعد ده‌ها شهرک یهودی‌‌نشین را در آنجا اعمار کرد.

فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند تا کرانهٔ غربی را بخشی از دولت آینده خود بسازند و اعمار شهرک‌های یهودی‌نشین را مانع عمدهٔ حل منازعه میان اسراییل و فلسطین تلقی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG