لینک های دسترسی

Breaking News

پنج کارمند پروژۀ تاپی در کندهار کشته شد


مقام‌های محلی کندهار تأیید کردند که افراد مسلح ناشناس بامداد دوشنبه، پنج کارمند پروژه تاپی را در مربوطات ولسوالی میوند آن ولایت کشته و یکی دیگر را با خود برده اند.

داوود احمدی، سخنگوی والی کندهار، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که افراد کشته‌شده کارمندان سروی پروژۀ تاپی بودند که در ساحه فعالیت داشتند.

او افزود "حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح امروز با تأسف تیم مشترک پروژه تاپی که ماین‌پاکان و سروی‌گران شامل آن بود، در ساحه ملنگ کاریز آماج حملۀ افراد مسلح ناشناس قرار گرفتند که پنج تن جان باختند و یکی دیگر اختطاف شده است".

به گفتۀ مقام‌های کندهار، این کارمندان پروژۀ تاپی قبلاً به ولسوالی و فرمانده پولیس ولسوالی میوند گفته بودند که از لحاظ امنیتی مشکلی فراراه کار شان وجود ندارد و به محافظان امنیتی نیز نیاز نیست.

احمدی گفت "این تیم مشترک کارمندان پروژۀ تاپی دیروز در نشستی با مسؤولان امنیتی و محلی ولسوالی میوند اطمینان داده بودند که در بخش امنیتی کسی مداخله نمی‌کند و خطری متوجه آنان نیست".

مسؤولان امنیتی کندهار گفته اند که در مورد چگونگی وقوع این رویداد تحقیقات را شروع کرده اند تا عاملان این واقعه را مشخص کنند.

تا اکنون هیچ گروه مسلحی در مورد کشته‌شدن کارمندان پروژۀ تاپی تبصره نکرده اند.

پروژۀ تاپی، انتقال لولۀ گاز ترکمنستان از طریق خاک افغانستان به پاکستان و هند است که حدود ۱۸۰۰ کیلومتر طول دارد و ۷۳۶ کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان پس از ولایات هرات و هلمند، از ولسوالی‌های میوند، ژیری، پنجوایی، دند، تخته‌پل و سپین‌بولدک کندهار می‌گذرد.

این پروژه در سه مرحله در افغانستان عملی می‌شود که مرحلۀ اول آن یک سال پیش‌بینی شده است و شامل تنظیم مدیریت امنیت پروژه، نهایی‌سازی موافقتنامه‌ها، طرح و دیزاین پروژه، مطالعات محیط‌زیستی و اجتماعی، ماین‌روبی مسیر پایپ لاین، سروی جزئیات و استملاک – زمین‌هایی که در مسیر پروژه موقعیت دارند – می‌شود.

XS
SM
MD
LG