لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران خارجۀ ایران و پاکستان از تعلیق تحصیل دختران در افغانستان ابراز نگرانی کردند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

همزمان با ادامۀ وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران در افغانستان، وزیران خارجۀ پاکستان و ایران در یک مکالمۀ تلیفونی از تصمیم اخیر طالبان دربارۀ تعلیق تحصیل دختران در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

وزارت خارجۀ ایران روز شنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) در خبرنامه‌ای گفت که امیر حسین عبداللهیان، وزیر خارجۀ این کشور، در این گفتگو با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی‌اش، آخرین تحولات در منطقه به شمول وضعیت موجود در افغانستان را به بررسی گرفته اند.

در خبرنامۀ این وزارت آمده است: "وزیر امور خارجه کشورمان در پایان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نگران کنندۀ افغانستان، نسبت به محروم‌کردن دختران از تحصیل در افغانستان ابراز تاسف کرد و بار دیگر بر ضرورت شکل‌گیری دولت فراگیر در این کشور تاکید کرد."

بر اساس معلومات وزارت خارجۀ ایران، در این صحبت تلیفونی بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پاکستان، بر ضرورت تداوم آموزش زنان در افغانستان تاکید کرده و تشکیل دولت فراگیر و مبارزه با تروریزم در این کشور را یک نیاز جدی عنوان کرده است.

اخیراً ندا محمد ندیم،‌ سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، طی نامه‌ای به پوهنتون‌های "دولتی و خصوصی" دستور داد که "بر اساس تصمیم کابینه... تحصیل زنان تا اطلاع ثانوی متوقف شده است".

چند روز بعد از این دستور، او "بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران" را به عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها مطرح کرد.

پیشتر از آن نیز حکومت طالبان مانع بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران شده بود و دختران صنف ششم به بالا در افغانستان تا هنوز از رفتن به مکتب محروم اند.

این اقدام تازۀ حکومت طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج افغانستان برانگیخت، از جمله عربستان سعودی، قطر، ترکیه، ایران، مالزیا، امارات متحده عربی، ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد و بسیاری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی، تصمیم حکومت طالبان را محکوم کرده و خواهان لغو آن شده اند.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان، گفته است که درهای پوهنتون‌ها و مکاتب به روی دختران افغان تا اول سال آیندۀ خورشیدی باز خواهد شد.

جامعۀ بین‌المللی به کرات از پیامد‌های محدودیت بر کار و تحصیل زنان هشدار داده و از حکومت طالبان خواسته است تا این محدودیت‌ها را رفع کنند.

مرحلهٔ جدید بحران در افغانستان

در تازه ترین اقدام، دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)‌ گفته است که محدودیت‌های که به تازگی از سوی طالبان بر زنان و دختر وضع شده است،‌افغانستان را وارد یک مرحلۀ جدیدی از بحران می‌کند.

یوناما روز شنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) در تویتی گفت که مارکس پوتزل، معاون نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد در افغانستان، در دیدار با ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، بر لغو فوری ممنوعیت کار زنان در موسسات غیرحکومتی تاکید کرده است.

آقای پوتزل افزوده است: "ممنوعیت تحصیل زنان و کار آن‌ها در موسسات خیریه توسط طالبان به همۀ افغان‌ها آسیب می‌رساند."

همزمان با این،‌ در ادامهٔ واکنش‌ها بر ممنوعیت کار زنان در ادارات غیرحکومتی ملی و بین‌المللی از سوی طالبان، هوگو شارتر، شارژدافیر ماموریت بریتانیا برای افغانستان ،گفته است، طالبان با این کار شان "با زندگی افغان‌ها بازی" می‌کنند.

آقای شارتر در چندین تویت، این تصمیم طالبان را "تبعیض آشکار جنسیتی و نقض قوانین بین‌المللی و اصول کمک‌های بشری" دانسته است.

او نوشته است، بریتانیا، شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، کشورهای عضو جی ۷ و سایر موسسات غیرحکومتی از طالبان می‌خواهند که این تصمیم غیر عادلانهٔ‌شان را پس بگیرند.

او می‌گوید، تاخیر در برخی از عملیات‌های بشری نتیجهٔ مستقیم تصمیم طالبان است، اما او تاکید می‌کند که موجودیت زنان در موسسات غیرحکومتی مهم است.

XS
SM
MD
LG