لینک های دسترسی

Breaking News

بولتن:‌ طالبان مشکل اصلی افغانستان اند


جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید
جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید

جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید، می‌گوید که حضور طالبان و ''تروریست‌های خارجی" در این افغانستان، هنوز هم یک ''تهدید مستقیم برای ایالات متحده و سایر کشور‌ها در سراسر جهان'' است.

بولتن در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که ''حضور گروه‌‌های تروریستی خارجی [در افغانستان] یک مشکل است" اما این مقام ارشد حکومت پیشین امریکا تاکید کرد که گروه "طالبان مشکل اصلی" در افغانستان است.

او گفت در حالی که توجه جهان به شرق میانه و اوکراین متمرکز است، طالبان ممکن چنین تصور داشته باشند که ''این یک دوره آسیب پذیری برای ایالات متحده و سایر کشور‌ها'' است، زیرا با توجه به سایر بحران‌ها، وضعیت به وجود آمده برای '' تروریست‌هایی'' که پس از مسلط شدن طالبان وارد افغانستان شده اند،‌ "یک فرصت عالی است. به یقین حضور تروریست‌های خارجی یک مشکل است، اما مشکل اصلی در اینجا طالبان است."

اظهارات این مقام پیشین امریکا چند روز پس از آن بیان شد که حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری کیودوی جاپان که به تاریخ ۲۸ نومبر منتشر شد، گفته است که دیگر طرفدار فروپاشی رژیم‌ها در افغانستان نیست، بلکه خواهان ''اصلاح پالیسی‌ها'' است تا به گفتهٔ او، مردم افغانستان برای ساختن آیندۀ‌ شان در کنار هم قرار بگیرند.

این اظهارات کرزی موجب انتقاد‌های کاربران شبکهٔ اجتماعی و شماری از زنان در افغانستان شد. جنبش ''شنبه‌های ارغوانی'' به تاریخ ۲۹ نومبر با نشر فراخوانی اظهارات کرزی را محکوم کرد و از مردم افغانستان خواست در یک کمپاین آنلاین برای محکومیت اظهارات او اشتراک کنند.

در این فراخوان گفته شده است: "از همۀ هموطنان آزادهٔ خود در سراسر جهان می‌طلبیم تا در اعتراض به سخنان اخیر حامد کرزی، با ما هم‌صدا گردیده، نفرت و انزجار‌شان را از گروه تروریستی، افراطی، زن‌ستیز و متعصب طالبان با اشتراک گزاری این متن و هشتک اظهار کرده و علیه عادی سازی حمایت از تروریستان و طالبان بایستند."

بولتن نیز در مصاحبه با صدای امریکا، اظهارات کرزی را ''تاسف‌بار'' خوانده و گفته است شاید شماری از مردم به نحوه با طالبان در تعامل باشند.

او در این مصاحبه از تعامل فرد و افراد مشخص با طالبان چیزی بیان نکرد، اما گفت که این گونه اظهارات ''عقب‌گرد برای حامد کرزی است، کسی که به حیث رییس جمهور انتصاب شد تا سعی کند مشکلی را که طالبان در جریان حاکمیت و پس از سرنگونی شان ایجاد کرده بودند، درست کند."

بولتن افزود: ''جای تاسف است، زیرا [این گونه اظهارات] به مردم در سراسر جهان این تصور را می‌دهد که اگر کرزی می‌تواند با طالبان زندگی کند، پس بقیه ما هم می‌توانیم [زندگی ] کنیم."

بولتن گفت که مردم در خارج از افغانستان نباید همه امید‌های خود را از دست بدهند که ''افغان‌ها نمی‌توانند کنترول زندگی'' خود را به دست بیاورند. او بدون ذکر نام کرزی گفت، کسانیکه بنا بر تبارز ارادهٔ خود بسیار مایل اند با طالبان همکاری کنند، چنین اقدام به مثابهٔ ''یک تراژیدی بزرگ'' است.

او تاکید کرد که نباید برای جهان تصوری ایجاد شود که ''ما به نحوه قبول کنیم که طالبان مشروع استند.''

حضور و فعالیت گروه‌های ''تروریستی'' در افغانستان

این مقام ارشد پیشین امریکا همچنین گفت که ''ایالات متحده در مورد جنگجویان تروریست‌های خارجی چیزی نمی‌داند، زیرا ما در افغانستان حضور نداریم."

بولتن همچنین خروج‌ نیروها‌ی ایالات متحده و ناتو از افغانستان را یک ''اشتباه و تراژیدی'' خواند و افزود که حضور گروه‌های ''تروریستی در افغانستان، همین حالا تهدید حمله بالای ایالات متحده است.''

اما پیش از این، مقامات ایالات متحده گفته بودند که آنان وضعیت در افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارند و در برخی اوقات، کشتن ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده، در کابل را مصداق ادعای شان قلمداد می‌کنند.

مقامات طالبان بار‌ها ادعا کرده اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از قلمرو افغانستان تهدیدی را متوجه کشور‌های همسایه و سایر کشور‌های جهان کنند.

اما پس از یک رشته‌ حملات مرگبار در پاکستان، مقامات اسلام‌آباد چندین بار ادعا کرده اند که هزاران تندرو تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند و از آنجا حملات‌شان را علیه پاکستان سازماندهی می‌کنند،‌ ادعای که از سوی طالبان افغان رد شده است.

بولتن در پاسخ به سوالی در مورد روابط میان طالبان افغان و تحریک طالبان پاکستان گفت:‌ "رابطه بین طالبان افغانستان و طالبان پاکستان مبهم است. اما فکر می کنم آنها علیه مخالفان مشترک‌ شان با هم همکاری می کنند."

او همچنین در مورد آشفتگی‌های سیاسی پاکستان گفت که وضعیت جاری در آن کشور ممکن فعالیت‌های ''تروریستی'' را محتمل‌ترسازد، زیرا افراط‌گرایان در استخبارات و بخش‌های اردوی حکومت پاکستان حضور دارند.

این مقام پیشین امریکا گفت که آشفتگی سیاسی و حضور افراط‌گرایان در نهاد‌های نظامی و امنیتی پاکستان‌ ''در واقع برای جهان خطرناک‌تر است، زیرا پاکستانی‌ها دارای سلاح هسته‌ای استند. آنها ممکن است این سلاح را با سایر گروه‌های تروریستی از جمله طالبان در افغانستان شریک سازند. بنابراین، بی‌ثباتی و خطر سقوط حکومت پاکستان به دست تروریست‌ها مشکل کنترول طالبان در افغانستان را بیشتر می سازد.''

پیش از این نیز رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، در نشست "گفتگوهای امنیتی هرات" که در اواخر نومبر از سوی انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، در تاجیکستان برگزار شده بود،‌ ادعا کرد که طالبان برای دسترسی به سلاح هسته‌ای تکتیکی تلاش می‌کنند.

به گفتهٔ نبیل:‌‌ "طالبان می‌توانند این سلاح‌ها را از پاکستان تهیه‌ کنند یا به مهندسان، برای به دست‌آوردن آن پول پردازند." اما این مقام حکومت پیشین افغانستان هیچ سند و یا شواهدی برای مصداق ادعای‌اش ارایه نکرد.

طالبان تا حالا در مورد چنین ادعا هیچ تبصره‌ای نکرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG