لینک های دسترسی

Breaking News

نیومن: طالبان 'توانایی مدیریت یک دولت مدرن' را ندارند


رونالد نیومن، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان
رونالد نیومن، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان

رونالد نیومن، سفیر پیشین امریکا در افغانستان، گفته است که طالبان در کوتاه مدت نه پالیسی خود را تغییر خواهند داد و نه توانایی "مدیریت یک دولت مدرن" را دارند.

نیومن در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت: "فکر می کنم طالبان در کوتاه مدت تغییر چندانی نخواهند کرد" و تاکید کرد که مقام‌های این گروه به سفارش و توصیه‌های دیگران نیز اهمیت قایل نیستند.

این دپلومات پیشین امریکایی با اشاره به "گردهمایی بزرگ" عالمان دین و بزرگان قومی که به تاریخ اول جولای (۱۰ سرطان) در کابل برگزار شد،‌ گفت که در این نشست نه تصمیمی برای بازگشایی مکاتب دختران گرفته شد و نه اجماع برای حکومت فراگیر وجود داشت.

با آنهم نیومن افزود که شاید طالبان در نهایت به تدریج با تفسیری که از اسلام دارند، در مورد مکاتب دختران تصمیمی بگیرند.

نیومن افزود که اگر طالبان به حکومت فراگیر تن دهند، نتایج منطقی را در پی خواهد داشت، در غیر آن، مشکلات و مقاومت در برابر این گروه به مرور زمان افزایش خواهد یافت. اما تاکید کرد مطمین نیست که آیا مقاومت بیشتر برای شکستن موقف طالبان کافی است یا خیر.

جامعهٔ جهانی می‌گوید که اگر طالبان در پی کسب رسمیت بین المللی اند، باید حکومت فراگیر ایجاد کنند، حقوق تمامی افغان‌ها،‌ به شمول زنان، دختران و اقلیت‌ها را محترم شمرده و با گروه‌های تروریسی قطع رابطه کنند.

اما نیومن می گوید که "هیچ گونه مدرکی را نمی بینیم که آنان [طالبان] به این خواست‌ها تمکین کنند. فکر می کنم آنان در جهت مخالف آن در حرکت اند."

این دپلومات پیشین امریکایی همچنین اضافه کرد که حتا اگر طالبان در لفافهٔ ایجاد حکومت فراگیر چند کرسی را به شخصیت‌های سایر اقوام بدهند، چنین اقدام به معنی واقعی کلمه، حکومت همه شمول نخواهد بود. اما اگر آنان کرسی‌ها را به افرادی با سوابق مختلف بدهند که در میان مردم نفوذ دارند، این گونه اقدام می تواند بر بحث‌ها تاثیرگذار باشد.

این مقام پیشین حکومت ایالات متحده علاوه کرد که بسیاری از رهبران عمدهٔ حکومت پیشین افغانستان اعتبار‌شان را از دست داده اند "و آنچه گفته می توانم این است که هیچ پالیسی از جانب حکومت ایالات متحده وجود ندارد که رهبران [حکومت گذشته] برگردند."

نیومن در پاسخ به سوالی که آیا تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، قضیهٔ افغانستان را تحت شعاع قرار داده است یا خیر، گفت که "بلی به یقین" اما افزود به دلیل این که خروج قوای ایالات متحده از افغانستان به گونهٔ "شرم آور و وحشتناک" صورت گرفت، ادارهٔ جو بایدن،‌ واقعاََ نمی خواهد در مورد افغانستان بشنود.

از نیومن پرسیده شد که آیا گروه‌های مسلح ضد طالبان به خصوص جبههٔ مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، خواهد توانست در برابر طالبان ایستادگی کنند یا نه؟ او گفت:‌" نه فقط در افغانستان، بلکه در سراسر جهان. مقاومت یا شورش موفق معمولاً به یک نوع پایگاه امن نیاز دارد، همان طوریکه طالبان پایگاه امنی در پاکستان دارند. در حال حاضر به نظر می رسد که هیچ یک از گروه‌های مقاومت چنین پایگاه امنی در هیج جای ندارند. از نظر تاریخی، این بدان معناست که آنها فرصتی زیادی ندارند، اما افغانستان و اوضاع آن در طول تاریخ مجزا و متفاوت بوده است."

XS
SM
MD
LG