لینک های دسترسی

Breaking News

سناتوران امریکایی خواهان تخلیه 'رهبران زن افغان' شدند


سناتوران امریکایی گفته اند که تسخیر بخش اعظم افغانستان توسط گروه طالبان رهبران زن در آن کشور را با تهدید فوری مواجه کرده است
سناتوران امریکایی گفته اند که تسخیر بخش اعظم افغانستان توسط گروه طالبان رهبران زن در آن کشور را با تهدید فوری مواجه کرده است

چهل و شش سناتور امریکایی از اداره جوبایدن خواستند تا با "سرعت و قوت" به بیرون کشیدن رهبران زن در افغانستان اقدام کند.

این سناتوران روز دوشنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) با نشر اعلامیۀ مشترک گفته اند که رهبران زن در افغانستان در حالی با خطرات جدی مواجه اند که جنگجویان طالبان پس از خشونت در سراسر افغانستان،​ وارد شهر کابل شده اند.

باب مندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا، و جین شاهین، سناتور حزب دموکرات از ایالت نیوجرسی، نیز روز دوشنبه در جمعی سناتورانی پیوستند که از تخلیه رهبران زن افغان حمایت کرده اند.

در این اعلامیه آمده است: "ما و کارمندان ما گزارش هایی را در مورد تهدید، اختطاف، شکنجه، و قتل زنان دریافت می کنیم که آنان از ترویج دموکراسی، تساوی حقوق، تحصیلات عالی، و حقوق بشر دفاع می کردند."

این سناتوران امریکایی از برنامه ویزهء ویژهء مهاجرت به امریکا یا اس آی وی و برنامه پی-۲ حمایت کرده اند. اما در عین حال تاکید کرده اند تا آنعده از زنان افغان که در بخش‌های ترویج دموکراسی فعالیت داشتند، نیز حمایت شوند و به ایالات متحده انتقال داده شوند.

اتهام جرایم جنگی علیه گروه طالبان

سناتوران امریکایی در این اعلامیه همچنین در مورد جرایم جنگی از جمله لت و کوب زنان درملای عام، خشونت جنسی علیه زنان، ازدواج‌های اجباری در ساحاتی که به دست گروه طالبان افتاده است، نگرانی شان را بیان کرده اند.

در اعلامیه آمده است که بر اساس معلومات این سناتوران امریکایی، جنگجویان طالبان فهرستی از زنان را در اختیار دارند و خانه به خانه در جستجوی آنان استند.

قبل از ورود گروه طالبان به شهر کابل، نهادهای حقوق بشر از جمله ملل متحد در مورد نقض حقوق بشر و حقوق زنان در ساحاتی گزارش دادند که به تازگی به دست گروه طالبان افتاده است.

گروه طالبان تا حال همواره این اتهامات را رد کرده است و سخنگویان این گروه گفته اند که اگر در مواردی تخطی صورت گرفته باشد، با مرتکبین آن برخورد صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG