لینک های دسترسی

Breaking News

تسلط طالبان بر افغانستان؛ واکنش قانونگذاران امریکایی


پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و ورود آن گروه به شهر کابل، شماری از قانونگذاران امریکایی به این وضعیت واکنش نشان داده؛ برخی از آنان بار ملامت وضعیت کنونی را به دوش جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده انداخته و برخی هم از تصمیم آقای بایدن تمجید کرده اند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان باید بدانند که جهان نظاره‌گر اقدامات آنان اند. خانم پلوسی نگاشته است: "در مورد گزارش‌ها پیرامون برخورد ظالمانۀ طالبان با تمام افغان‌ها، به ویژه زنان و دختران عمیقاً نگرانیم. ایالات متحده، جامعۀ بین المللی و حکومت افغانستان باید برای حفاظت از زنان و دختران از برخورد غیرانسانی طالبان هر آنچه می‌توانند انجام دهند."

رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده همچنین گفته است که زنان افغان باید در هرگونه توافق سیاسی برای جلوگیری از خونریزی‌ها شامل باشند زیرا سرنوشت آنان در آیندۀ‌ کشور شان پراهمیت است. او گفت که حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روی کمک با زنان و دختران افغان با هم توافق دارند و همه باید برای حفظ دست‌آورد‌های آنان کار کنند.

رییس مجلس نمایندگان امریکا از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده برای وضاحت هدف‌ و دانایی عملکرداش در خصوص وضعیت در افغانستان تمجید کرد.

اما مچ‌ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنای ایالات متحده به خاطر وضعیت پیش آمده در افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور امریکا را به باد انتقاد گرفته و گفته است که تصمیم وی برای خروج امریکایی‌ها و افغان‌های آسیب‌پذیر "ناکامی شرمگین" رهبری امریکا است.

آقای مک‌کانل گفته است که بروز وضعیت کنونی در افغانستان متصور بود و به گفتۀ وی اکنون با مسلط شدن طالبان در آن کشور "احتمال برگشت القاعده برای طرح ریزی حملات از افغانستان رو به افزایش است."

او گفته است که بار مسوولیت آنچه اکنون در افغانستان اتفاق افتاده است، به دوش سرقوماندان اعلای قوای مسلح ایالات متحده – جو بایدن- است. او نگاشته است: "ایالات متحده ظرفیت جلوگیری از این فاجعه را داشت. هنوز هم ظرفیت فرونشاندن تاثیرات [وضعیت] را داریم، اما بدون حضور در ساحه یا متحدان محلی، دفاع از سرزمین ما در برابر ظهور مجدد القاعده بسیار زیاد دشوار خواهد بود."

هم صدا با آقای مک‌کانل، کیوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا با انتقاد از رییس جمهور جو باید گفته است که خرابی اوضاع در افغانستان بر امنیت ملی ایالات متحده تاثیر گذار بوده و خطر مبدل شدن دوبارۀ افغانستان به پناهگاه دهشت افگنان، تاثیر مستقیمی بر امنیت امریکا خواهد داشت.

آقای مک‌کارتی نگاشته است که گروه طالبان در سه روز اخیر، پایگاه بگرام را تصرف کردند و هزاران زندانی را رها کردند که اکثریت آنان "دهشت افگن" پنداشته می‌شدند.

او گفته است که رییس جمهور بایدن تنها راه حلی را که ارایه کرده است "بازی سیاسی و مقصردانستن‌های بی‌اساس رییس جمهور پیشین امریکا بوده است."

یک روز پیشتر از این، آقای بایدن بار مسوولیت اوضاع در افغانستان را به نحوی به دوش دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده انداخت و گفت: "زمانیکه تصدی ریاست جمهوری را گرفتم، معامله‌ای را از رییس جمهور پیشین امریکا [ترمپ] به ارث بردم که طالبان را به کمپ دیوید دعوت کرده بود تا در شامگاه یازدهم سپتمبر ۲۰۱۹ با آنان، بحث و گفتگو کند – اینکار به طالبان قوی‌ترین موقف را از سال ۲۰۰۱ به این‌سو بخشید."

اما آقای مک‌کارتی ازرییس جمهور بایدن خواسته است تا به بهانه تراشی‌های "اشتباهات خودش" پایان داده و شخصاً با برنامه ریزی هایش، برای تامین منافع ملی ایالات متحده، حفاظت از کارمندان امریکایی در محل، کمک به متحدان افغان امریکا که به این کشور کمک کرده اند و جلوگیری از احیای مجدد شبکۀ القاعده، رسیدگی کند.

مک‌کارتی "فقدان رهبری [بایدن] را در این لحظۀ حساس شرم آور" خوانده و گفته است که این کار به جسارت دشمنان امریکا و سرنگونی متحدان این کشور کمک کرده است.

همچنین، مک‌کال، رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده بر رییس جمهور بایدن انتقاد کرده گفت که با بیرون‌کردن نیرو ها از افغانستان، ایالات متحده را به سوی وضعیت پیش از حملات ۱۱ سپتمبر می‌کشاند. او گفت که دیری نخواهد گذشت که امریکا یک بار دیگر تهدید خواهد شد.

با آنکه خروج کامل قوای امریکایی تا اول ماه می سال ۲۰۲۱ در زمان حکومت دونالد ترمپ و در توافقنامۀ امریکا-طالبان برنامه ریزی شده بود، آقای مک‎کال می‌گوید که رییس جمهور بایدن تصمیم خروج نیروها را اتخاذ کرد؛ تصمیمی که برای آن هیچ استراتیژی را در نظر نگرفته است.

اما رییس جمهور بایدن یک روز پیش از این با اشاره به صرف یک تریلیارد دالر برای آموزش، تجهیز و تسلیح قوای مسلح ۳۰۰ هزار نفری افغانستان گفت که اگر ایالات متحده یک یا پنج سال دیگر هم در افغانستان حضور می داشت، هیچ تغیری ایجاد نمی کرد. او جنگ افغانستان را "جنگ داخلی" عنوان کرد.

XS
SM
MD
LG