لینک های دسترسی

Breaking News

چهار نظامی پاکستانی در نزدیکی مرز با ایران کشته شدند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

اردوی پاکستان امروز چهارشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) اعلام کرد که چهار منسوب امنیتی آن کشور در جریان یک "حملهٔ تروریستی" در نزدیکی مرز ایران کشته شده اند.

به نقل از اعلامیهٔ اردوی پاکستان این رویداد در ساحهٔ پنجگور ایالت بلوچستان به وقوع پیوسته است، ایالتی که همواره شاهد حملات جدایی‌طلبان بلوچ بر ضد مرزبانان و نظامیان پاکستانی بوده است.

در اعلامیه آمده است که تندروان با استفاده از خاک ایران "کاروان نیروهای امنیتی را که در امتداد مرز در حال گزمه بودند" هدف حمله قرار دادند.

اردوی پاکستان در این اعلامیه از مقام‌های ایرانی خواسته است تا لانه‌های تروریستان را در داخل قلمرو خود محو کند.حکومت ایران تا کنون در پیوند با این رویداد واکنش نشان نداده است.

عارف علوی، رییس جمهور پاکستان این حمله را محکوم کرده و از خدمات و فداکاری‌های قربانیان این رویداد قدردانی کرده است. علوی گفته است که تمام ملت پاکستان به جنگ بر ضد تروریزم مصمم است.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پاکستان نیز این حمله را محکوم و کشته شدگان را "قهرمانان" خوانده است. زرداری با نشر بیانیه‌ای گفته است: "تندروانی که این حمله را انجام داده اند، باید بهای آن را بپردازند."

در اکتوبر سال گذشته، مقام‌های ایرانی گذرگاه مرزی با پاکستان را در ساحهٔ تفتان پس از درگیری معترضان با نیروهای امنیتی، برای دو روز مسدود کردند.

در فبروری ۲۰۲۱ مرز پنجگور پس از آن برای مدتی مسدود شد که معترضان خشمگین بر دفاتر دولتی ایران در ساحهٔ سراوان ولایت سیستان-بلوچستان ایران حمله کردند.

ایالت بلوچستان، دارای معادن غنی از گاز و منرال، از حدود دو دهه به این‌سو شاهد شورشگری بوده است و جدایی‌طلبان بلوچ‌ در این ایالت از سال‌ها به این‌سو برای آزادی‌شان می‌جنگند. آنان حکومت پاکستان را به تعصب متهم می‌کنند و می‌گویند که از منابع این ایالت مثل گاز و منرال‌ها استفاده می‌کند، اما در بخش زیربناهای آن ایالت کاری انجام نداده است، اتهامی که از سوی اسلام‌آباد رد شده است.

انستیتیوت مطالعات صلح پاکستان، یک نهاد مستقل مستقر در اسلام آباد که فعالیت تندروان را دنبال می کند، چندی پیش با نشر گزارشی گفت که حملات تندروان در پاکستان از زمان تسلط مجدد طالبان در افغانستان تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رانا ثناالله، وزیر داخلهٔ پاکستان به تاریخ چهارم جنوری در یک کنفرانس خبری گفت که در سال گذشتهٔ میلادی ۶۷ درصد حملات بر ضد قوای مسلح پاکستان در ایالت خیبرپشتونخواه، ۳۱ درصد در بلوچستان و یک درصد دیگر در ایالت‌های سند و پنجاب به وقوع پیوسته است.

XS
SM
MD
LG