لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات فرانسه به دور دوم رفت؛ مکرون و لوپن رقابت می‌کنند


انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به دور دوم رفت و قرار است امانویل مکرون، رییس جمهور کنونی آن کشور در دور دوم انتخابات که به تاریخ ۲۴ اپریل برگزار می‌شود، با مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی "اجتماع ملی" رقابت کند.

در انتخابات روز یکشنبه دهم اپریل (۲۱ حمل) در فرانسه ۱۲ نامزد – هشت مرد و چهار زن – با هم رقابت داشتند که بر اساس آمار ابتدایی آقای مکرون با گرفتن ۲۸.۱ درصد آرا پیشتاز و پس از وی خانم لوپن با ۲۳.۳ درصد و ژان لیوک میلانشان، نامزد چپ افراطی با ۲۰.۱ درصد آرا به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، در صورتیکه هیچ یک از نامزدان در دور نخست نتواند بیش از نصف آرا را کمایی کند، دور دوم انتخابات در فاصلۀ دو هفته بین دو نامزدی برگزار می‌شود که بیشترین آرا را در دور نخست گرفته اند.

آقای مکرون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ در فرانسه نیز در دور دوم با خانم لوپن رقابت کرد و سرانجام پیروز شد، اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اینبار رقابت میان آقای مکرون و خانم لوپن بسیار دشوار و تنگاتنگ خواهد بود.

در انتخابات ریاست جمهوری امسال در فرانسه کم و بیش ۴۸ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی اند و آمار نشر شده از سوی وزارت داخلۀ فرانسه نشان می‌دهد که میزان مشارکت رای‌دهندگان حدود ۶۵ درصد بوده است، یعنی ۴.۴ درصد کمتر از انتخابات سال ۲۰۱۷ است.

انتظار می‌رود که دو نامزد پیشتاز ریاست جمهوری فرانسه به تاریخ ۲۰ اپریل در یک مناظرۀ تلویزیونی شرکت کنند. در گذشته، چنین مناظره تاثیر مهم و حیاتی بر نتیجۀ انتخابات داشته است، آن گونه که در سال ۲۰۱۷ مناظره میان آقای مکرون و لوپن به امانویل مکرون دست بالایی داد.

رییس جمهور مکرون که در جریان کارزار انتخاباتی حضور اندکی داشت و به دلیل درگیر بودن بیش از حد در بحران اوکراین، فقط یکبار در یک گردهمایی انتخاباتی شرکت کرده بود، انتظار می‌رود که در دو هفتۀ آینده بحران اوکراین را کنار گذاشته و با تمام نیرو به انتخابات فرانسه تمرکز کند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG