لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: بایدن با پوتین ملاقات می‌کند به این شرط که روسیه بر اوکراین حمله نکند


قصر سفید می‌گوید که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در اصول پذیرفته است که با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ملاقات کند، تنها در صورتی که روسیه بر اوکراین حمله نکند.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید شام گذشته ۲۱ فبروری (دوم حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که نخست در جریان هفتهٔ جاری، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا در اروپا با سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه ملاقات خواهد کرد.

خانم ساکی با بیان اینکه واشنگتن همیشه آمادهٔ دپلوماسی است، در این اعلامیه گفت: "اگر روسیه در عوض، جنگ را انتخاب کند، ما آمادهٔ وضع عواقب فوری و شدید نیز استیم. و در حال حاضر،‌ چنین به نظر می‌رسد که روسیه به آمادگی‌هایش برای یک تهاجم تمام عیار بسیار زود بر اوکراین ادامه می‌دهد."

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه دیروز با رییس جمهور بایدن و ولادیمیر پوتین صحبت کرد و گفت که هر دو رهبر در اصول بر ملاقات با همدیگر توافق کرده اند.

اما کرملین امروز گفت که هیچ طرح تایید شدهٔ برای ملاقات رهبران دو کشور پیرامون اوکراین ریخته نشده است.

اوکراین از این ابتکار استقبال کرده و گفته است که هرگونه تلاشی که هدف آن یافتن راه حل دپلوماتیک باشد، با ارزش است.

رییس جمهور بایدن دیروز در قصر سفید جلسه شورای امنیت ملی را در مورد افزایش حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین تشکیل داد. اما مقام‌های قصر سفید در مورد این نشست هیچ جزییاتی ارایه نکرده اند.

در همین حال،‌ ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهوری اوکراین دیروز خواستار برقراری آتش‌بس در شرق اوکراین شد. اما بر اساس گزارش‌ها،‌ جدایی طلبان مورد حمایت روسیه و قوای اوکراینی این آتش‌بس را نقض کرده اند.

تنش میان کشور‌های غربی و روسیه پس از آن در ماه‌های اخیر شدت گرفت که به گفتهٔ غرب، روسیه کم و بیش ۱۵۰ هزار نیروی خود را در مرز با اوکراین مستقر کرده و در هفته‌های اخیر کم و بیش ۲۰ هزار نیروی خود را برای تمرینات مشترک نظامی به بلاروس اعزام کرده است.

کشور‌های غربی هشدار داده اند که اگر روسیه بر اوکراین حملهٔ نظامی کند، امریکا و متحدین آن آماده اند تا بستهٔ فلج کننده از تعزیرات اقتصادی را بر مسکو وضع کنند. اما کرملین بار‌ها گفته است که قصد حمله بر اوکراین را ندارد.

XS
SM
MD
LG