لینک های دسترسی

Breaking News

فریدم هاوس: نظارت طالبان سبب خودسانسوری رسانه‌ها در افغانستان شده است


کترین گروت، پژوهشگر مسایل شرق میانه و افغانستان در "فریدم هاوس"
کترین گروت، پژوهشگر مسایل شرق میانه و افغانستان در "فریدم هاوس"

کترین گروت، پژوهشگر مسایل شرق میانه و افغانستان در "فریدم هاوس" نهادی که در مورد دموکراسی، حقوق سیاسی و آزادی های مدنی تحقیق می‌کند، می‌گوید که طالبان با کنترول رسانه ها مانع انتقاد و پوشش گستردهٔ موضوعات مطرح در افغانستان می شوند و این کار باعث خودسانسوری رسانه های آزاد شده است.

خانم گروت در مصاحبه با صدای امریکا گفت یکی از موضوعات کلیدی را که گزارش سالانه‌ای اخیر این نهاد زیر عنوان "آزادی در جهان" پیگیری کرده، شامل خطراتی است که از مدت‌ها متوجه آزادی و دموکراسی در جهان می‌باشد.

او گفت: "معلومات ما نشان میدهد که در بین حقوق سیاسی و آزادی های مدنی، آزادی بیان، بخصوص آزادی رسانه ها در طی ۱۷سال گذشته بدترین کاهش را تجربه کرده و این نوع حملات علیه آزادی رسانه ها در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان بیشتر شده است."

به گفته کترین گروت، پس از تسلط طالبان محدودیت‌های زیادی در این بخش وضع شده و طی ۱۸ ماه گذشته این محددیت‌ها شدیدتر شده است. به گفتهٔ او، خبرنگاران با محدودیت های گزارش دهی و آزار و اذیت فزیکی روبرو شده و فضا برای فعالیت رسانه های آزاد در افغانستان تنگتر شده است.

خانم گروت فزود: "اکثریت خبرنگاران مسلکی مجبور به ترک کشور شده اند و آنهایی که در افغانستان باقی مانده اند، تحت سانسور و نظارت کار می‌کنند، این مسله در افغانستان بسیار نگران کننده است و فراتر از آن نشاندهنده محدودیت‌های گسترده تر بر آزادی رسانه ها در سطح جهان است."

خانم گروت در مورد رسانه های که هنوز هم از داخل افغانستان گزارشدهی می‌کنند گفت که این رسانه ها تحت نظارت طالبان قرار داشته و این امر خودسانسوری را در بین شان افزایش داده و محوطهٔ کاری آنانرا تنگتر کرده است.

کترین گروت در مورد حمایت "فریدم هاوس" ار جامعه رسانه‌ای افغانستان گفت که این نهاد در کنار تحقیق روی مشکلات وچالش‌های خبرنگاران و خبرنگاری در افغانستان یکجا با ۱۴ نهاد دیگر در پروسهٔ تخیله کارمندان رادیو آزادی در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۱ سهم داشت.

او اضافه کرد که برای کمک به آنعده از کارمندان رسانه‌ای که از افغانستان خارج شده اند و در کشورهای همسایه و منطقه زندگی می‌کنند، در ماه جنوری سال ۲۰۲۲ در ایجاد یک میکانیزم هماهنگی نقش بارز داشتند. گروت پذیرفت که ایالات متحده و کشورهای دیگر دارای دموکراسی های طراز اول، در بخش پذیرفتن و تخلیه کارمندان رسانه ها از افغانستان به کندی عمل کرده است.

مصاحبهٔ کامل با کترین گروت را اینجا تماشا کنید.

XS
SM
MD
LG