لینک های دسترسی

Breaking News

نهادهای حامی ژورنالیستان خواهان رهایی یک خبرنگار محلی در قندهار از بند طالبان شدند


محمدیار مجروج
محمدیار مجروج

برخی از نهادهای پشتیبان رسانه‌ها می‌گویند که محمدیار مجروح، خبرنگار محلی طلوع‌نیوز و نماینده انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در قندهار توسط افراد طالبان بازداشت و زندانی شده است.

این انجمن ناوقت روز پنجشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) در خبرنامه‌ای گفت که آنان تلاش دارند، تا زمینه رهایی آقای مجروح را از بند طالبان مساعد سازند.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان افزوده است: "بر اساس فیصله جلسه کمیسیون بررسی شکایات و رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای، قضایای خبرنگاران و رسانه باید از مجرای واحد که همانا وزارت اطلاعات و فرهنگ است، پی‌گیری شود...چنین بازداشت‌ها مایه نگرانی خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای کشور بوده و باعث تضعیف آزادی بیان خواهد شد."

گفته می‌شود که آقای مجروح سه روز پیش توسط نیروهای استخبارات طالبان در قندهار بازداشت شده و به گفته نهادهای حامی خبرنگاران تا کنون از سرنوشت او هیچ خبری نیست.

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در خبرنامه‌ای گفته است که آنان بارها از طالبان خواسته اند که مطابق اصول و قواعد تعریف شده رسانه‌ای با خبرنگاران برخورد کرده و از مختل شدن روند اطلاع رسانی در افغانستان جلوگیری کنند.

این اتحادیه افزوده است: "یک‌بار دیگر با در نظرداشت نیازها و جریان وضعیت، از امارت اسلامی می‌خواهیم که در قسمت برخورد با خبرنگاران اصولی پیش رفته و درصورت بازداشت خبرنگاران و برخورد با رسانه ها بنا به هر مناسبتی، جزییات و واقعیت موضوع را با نهادهای حامی، خبرنگاران و رسانه‌ها شریک نمایند"

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز در اعلامیه‌ای گفته است که بازداشت و احضار خبرنگاران توسط طالبان در کابل و برخی ولایات دیگر افزایش یافته است.

این نهاد گفته است: "اطلاعات مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که افزون بر مجروح، دست‌کم سه خبرنگار دیگر در حال حاضر در زندان هستند. قدرت الله ترار، خبرنگار تلویزیون زرغون در خوست از ۲۰ عقرب، مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان- فرانسوی از ۱۷ جدی و خیرالله پرهر، خبرنگار ورزشی در جلال آباد از ۱۹ جدی تا اکنون زندانی هستند."

در واکنش به ادامه بازداشت خبرنگاران توسط طالبان، دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با نشر اعلامیه‌ای از بازداشت و احضار خبرنگاران ابراز نگرانی کرده است.

نی گفته است که در یک ماه گذشته چندین خبرنگار توسط طالبان در ننگرهار، قندهار، غور و کابل توسط افراد طالبان بازداشت و یا احضار شده اند. این نهاد پشتیبان رسانه‌ها ادامه بازداشت و آزار و اذیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای توسط طالبان "غیرقابل قبول" عنوان کرده و گفته است که این کار آنان هیچ توجیه ندارد.

نی خواستار رهایی بی‌درنگ محمدیار مجروح در قندهار شده و از طالبان خواسته است تا در مورد یورش افراد این گروه به تلویزیون خصوصی تمدن در کابل وضاحت دهند.

دو روز پیش، برخی نهادهای حامی خبرنگاران گفتند که افراد طالبان به گونه "خودسرانه و خلاف قانون" به دفتر تلویزیون خصوصی تمدن در کابل یورش برده اند.

به گفته آنان افراد طالبان با هجوم بر این تلویزیون، کارمندان آن را تهدید کرده و دو موتر مربوط به این نهاد رسانه‌ای را با خود برده اند.

طالبان تا کنون در مورد بازداشت محمدیار مجروح، خبرنگار محلی در قندهار و یورش افراد این گروه به تلویزیون تمدن ابراز نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG